Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Trivikrama Swami
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 70
kategoria: Wykłady - Trivikrama Swami
podkategoria: Wykłady Trivikrama Swamiego
 
Powrót >>>     
 
Współpraca z Śrila Prabhupadem w centrum
 

Niedziela 26.07.2009r, Wykład z Bhagavad Gity 9.3

„Ci, którzy nie zachowują wiary w ścieżkę służby oddania, nie osiągają Mnie, o pogromco nieprzyjaciół, lecz powracają do cyklu narodzin i śmierci w tym materialnym świecie.”

Tutaj Kryszna podejmuje ten temat wiary — najważniejszy element. W rzeczywistości każdy ma wiarę, nawet ateista ma wiarę - ma wiarę w to, że jutro wstanie słońce, i tworzy sobie plany odpowiednio do tego, myśląc że będzie tu żył przez jakiś czas, ale w rzeczywistości wszystko mogłoby zostać unicestwione w przeciągu chwili. Prawa materialnej natury mogłyby nagle przestać działać, ale mamy wiarę w to, że tak się nie stanie, i dlatego możemy z przekonaniem chodzić po ulicy po chodniku, nie obawiając się tego, że w ogóle zaraz odpłyniemy w przestrzeń. Tak więc wiara w Boga jest czymś bardzo rozsądnym. Możemy przedstawić argument odnośnie tego punktu projektu, tak jak na tych poduszkach jest pewien wzór - wiemy, że pewna inteligencja zaprojektowała ten wzór, tak się nie stało przez przypadek. Podobnie- widzimy, jak wschodzi słońce, jak zmieniają się pory roku. Powinniśmy zrozumieć, że za tym stoi inteligencja, i dlatego też mówimy, że religia jest dla ludzkich istot, które powinny dociekać: kim jest Bóg? Co się ze mną stanie po śmierci? Zwierzęta nie mają takiej rozwiniętej świadomości, one po prostu działają na platformie cielesnej, ale my, jako ludzkie istoty jesteśmy bardziej odpowiedzialni. Jeśli nie zadajemy tego rodzaju pytań, to czym różnimy się od zwierząt? Dlatego powinniśmy wykorzystywać tę inteligencję, tę rozwiniętą ludzką świadomość i nie tracić tej możliwości zbliżenia się do Boga.

To jest nauka, jak rozwinąć świadomość Boga, która zaczyna się od posiadania odrobiny wiary. Jest podawany przykład soku z trzciny cukrowej. Na początku to jest sam sok. Jeśli go odparujemy, stanie się melasą. W następnym procesie stanie się cukrem. W kolejnym procesie stanie się stałą, niemal skamieniałą bryłą cukru. To jest ta sama substancja, ale staje się coraz gęstsza i gęstsza. Więc Śrila Rupa Goswami tłumaczy te kolejne etapy - na początku jest wiara, czyli śraddha, później sadhu-sanga, bhajana-kriya, anartha-nivritti, nistha, ruci, bhava i prema - w ten sposób to się staje coraz gęstsze i gęstsze. A zaczyna się to od odrobiny wiary - tak jak wy tutaj przyszliście, żeby słuchać duchowych tematów, czyli rozumiecie, że ma to jakąś wartość.

Następny etap jest taki, że przyjmujecie towarzystwo wielbicieli. Wielbiciele są mili, więc chcecie z nimi porozmawiać, poznać ich. I przez ich towarzystwo, następny etap jest taki, że możesz praktykować tak, jak oni to praktykują. To się nazywa bhajana-kriya. Tak jak kiedy wchodzimy do świątyni, kłaniamy się - inni wielbiciele to robią, więc my również to robimy. Ofiarowujemy modlitwy Bóstwu, intonujemy Hare Kryszna, staramy się porzucić nielegalny seks, intoksykację, hazard i jedzenie mięsa. W ten sposób podejmujemy praktykę. Są tam pewne zakazy i nakazy. Jeśli podejmiemy to poważnie, to będziemy mogli zobaczyć, że pojawi się kolejny etap.

Następny etap to jest anartha-nivritti, czyli zaczniemy porzucać swoje złe nawyki, nasze przywiązania do materialnych rzeczy zmniejszą się. Nie będziemy tak bardzo zakłopotani przez pożądanie, chciwość, złość. To może zająć trochę czasu, ale stopniowo, jeśli będziemy kontynuować praktykę, dojdziemy do etapu nistha. Nistha to znaczy, że jesteśmy stali. Dopóki nie porzucimy tych złych nawyków, nie możemy być stali - umysł będzie nas ciągał tu i tam, i znowu podejmiemy nasze złe nawyki. Ale jak dochodzimy do etapu nistha, wtedy stajemy się bardzo wdzięczni, Wdzięczni Panu i wdzięczni Jego reprezentantom - dlatego, że reprezentant jest zewnętrzną manifestacją Pana. A w naszym wypadku łatwo jest nam to widzieć w osobie Śrila Prabhupada. Gdyby On nie przybył na Zachód i nie wprowadził tej świadomości Kryszny, nigdy nie moglibyśmy jej podjąć. I dlatego jest powiedziane, że kiedy guru i Kryszna staną przed tobą, najpierw powinieneś wyrazić swój szacunek wobec guru. Mówimy, że to dzięki łasce guru dostaje się Krysznę. I powinniśmy mieć taką samą wiarę w guru, jaką mamy w Krysznę, dlatego, że on jest saksad-hari, jest reprezentantem Kryszny - on nie jest Kryszną, ale jest Mu bardzo drogi. Kintu prabhor - to znaczy, że Kryszna jest z niego bardzo zadowolony. W 11 Canto Kryszna mówi do Uddhavy, że kocha go bardziej niż siebie samego - taka jest natura miłości. Więc Pan kocha Swoich czystych reprezentantów nawet bardziej niż Siebie samego. I czasami przysyła takich czystych reprezentantów ze świata duchowego. Tak jak Śrila Bhaktisiddhanta był z kręgu osobistych towarzyszy Pana Caitanyi. Tak jak chrześcijanie mają wiarę w to, że Jezus jest Synem Boga i że przychodzi z misją Bożą. Więc my mamy również taką wiarę w Śrila Prabhupada. Czym jest ta wiara? Nasza wiara jest taka, że Śrila Prabhupad był upełnomocniony przez Pana Nityanandę do rozprzestrzenienia tej misji na cały świat. To się nazywa śakti-aveśa, śakti-aveśa avatara. Taka jak możemy w Śrimad Bhagavatam przeczytać o tym, że Paraśurama był śakti-aveśa avatarem. On był żywą istotą, ale był szczególnie upełnomocniony przez Najwyższego Pana. On był upełnomocniony do tego, żeby wyciąć demonicznych królów i zrobił to w bardzo skuteczny sposób. Zrobił to, można tak powiedzieć, z wielką wprawą. Ten topór, którym ich zabijał, z powodu jego mocy, upełnomocnienia, pracował z prędkością umysłu. W ten sposób w pojedynkę był w stanie zabijać całe armie wrogów. To było jego śakti-aveśa. Więc my myślimy, że Śrila Prabhupad miał tego samego rodzaju moc - nie żeby zabijać, ale żeby reprezentować Pana Caitanyę na następne 10 000 lat.

Niedawno dawałem wykład na Białorusi. Po wykładzie zapytałem tamtejszych, wielbicieli (oni są bardzo poważnymi wielbicielami): „ilu z was śnił się Śrila Prabhupad?” Połowa bhaktów zgromadzonych na sali podniosła ręce. Spytałem jednego chłopaka siedzącego z przodu: „jak się Tobie przyśnił Śrila Prabhupad?” On odpowiedział: Byłem uczniem Harikeśa, i jak on porzucił świadomość Kryszny, czułem się spustoszony, ja myślałem - on jest o tyle bardziej zaawansowany ode mnie, tak inteligentny, tak bardzo pobłogosławiony przez Śrila Prabhupad, a mimo wszystko on nie może być świadomy Kryszny, więc jak by to miało być możliwe dla mnie? I dlatego myślę, że nie ma nadziei, nie mogę być świadomy Kryszny... - i w takim nastroju poszedłem spać. A we śnie przyszedł do mnie Śrila Prabhupad. I powiedział: „Dlaczego mówisz, że nie ma nadziei? Ja tu jestem!” I wtedy się obudziłem. I pomyślałem - och, Prabhupad przyszedł do mnie we śnie! Czułem się taki zainspirowany. I kontynuuję teraz Świadomość Kryszny z entuzjazmem.

Śakti-aveśa Śrila Prabhupada jest to, że w ciągu następnych 10 000 lat on może ingerować w życia wielbicieli. I dlatego też, w ostatnich chwilach swojego życia powiedział nam, że okażemy mu swoją miłość tym, jak będziemy ze sobą współpracować. Powinniśmy też utrzymywać Jego - Acaryę w centrum. Po tym, jak Śrila Prabhupada odszedł, były pewne problemy, dlatego, że wielbiciele nie przestrzegali tej instrukcji, i wielu spośród inicjujących mistrzów duchowych upadło, dlatego że oni imitowali Śrila Prabhupada. Zamiast współpracować dla utrzymania Śrila Prabhupada w centrum, oni samych siebie ustawiali w centrum. I w ten sposób tylu ludzi straciło wiarę i odeszło z ISKCONu, albo założyli swoje własne ruchy, albo też myślą, że jest jakaś inna osoba na poziomie Prabhupada i że to ją powinniśmy utrzymywać w centrum. Ale ja widzę w praktyce, że jeśli utrzymuję Śrila Prabhupada w centrum, to jak najbardziej mogę współpracować ze swoimi braćmi duchowymi. I jak to robimy, znajdujemy w tym wielką satysfakcję, bo wiemy, że to zadowala Śrila Prabhupada. Chociaż to są wyzwania, to kiedy stawiamy czoła tym wyzwaniom, widzimy, że Pan w sercu jest zadowolony.

          I to jest nasza wiara, że przez współpracę z Prabhupadem w centrum odniesiemy sukces. A utrzymywanie Śrila Prabhupada w centrum jest praktyczne. To znaczy, że w każdej z naszych świątyń jest murti Śrila Prabhupada, każdego dnia mamy guru-puję dla niego, czytamy z jego książek, zarządzamy tym Towarzystwem tak, jak to robiliśmy w jego czasach, nawet śpiewamy te pieśni na mangala arati na tę samą melodię, jaką zalecił Prabhupad. A najważniejszą rzeczą są jego książki. Prabhupad uznawał publikowanie jego książek, ich dystrybucję i studiowanie jako bardzo, bardzo ważne. I dlatego staramy się zadowolić go czytając tylko z jego książek itd, na przykład kiedy mamy wykłady. Inne grupy nie mają takiej wiary. Szanujemy ich, ale oni również powinni uszanować naszą wiarę. Wiara jest najważniejszą rzeczą. Bardzo trudno jest rozwinąć wiarę. Więc kiedy ktoś ma jakąś wiarę, a ktoś inny stara się ją umniejszyć, to nas bardzo boli. I dlatego prosimy: „proszę, starajcie się utrzymać Śrila Prabhupada w centrum” To jest Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny, Śrila Prabhupada jest Założycielem-Acarją tego Towarzystwa, więc my chcemy starać się Go zadowolić - to jest nasze pierwsze zajęcie. I on powiedział nam, że możemy to zrobić utrzymując jego w centrum. Więc jeśli ktoś inny chce przedstawiać jakąś inną osobę i utrzymywać ją w centrum, to proszę bardzo, ale nie w naszej świątyni. To jest główna instrukcja, że należy służyć misji swojego guru. Czy ktoś ma jakieś pytania?

Pytanie: Maharadża, tam w znaczeniu było napisane o trzech kategoriach osób, które rozwinęły wiarę w Krysznę i tam jest wspomniane, że pierwsza kategoria osób jest taka, która zna pisma i jest w stanie przekonać innych, i też druga kategoria osób jest tam wspomniane, że oni nie mają wiedzy z pism i że poprzez - (padło) słowo „spontaniczne” - czy pamiętasz może jak było tam w znaczeniu? (tłumacz - cytuje „ale posiadają samoczynnie” (mocną wiarę)) - więc co oznacza ten termin, że oni posiadają samoczynnie (mocną wiarę), a drugiej strony też druga część pytania - możemy widzieć, że bardziej zaawansowani wielbiciele, jak gopi, oni nie posiadają specjalnej wiedzy, wydaje się, tylko działają spontanicznie i służą w jakiś sposób Krysznie.

Tłumacz: Powtórzę pytanie, bo tutaj nie wszyscy słyszeli. Więc pytanie było takie, że tutaj w znaczeniu Śrila Prabhupad pisze, że ludzi w świadomości Kryszny można podzielić na 3 grupy, i w 2-giej grupie Śrila Prabhupad używa zwrotu, że „chociaż oni nie posiadają wiedzy z pism świętych dotyczącej służby oddania, to samoczynnie posiadają mocną wiarę, że Kryszna-bhakti jest najlepszą drogą - tak że, co to znaczy „samoczynnie”, a druga część pytania, że na przykład gopi wydają się nie posiadać wiedzy z pism świętych...

Odpowiedź: Tak jak na przykład kiedy my przyszliśmy za pierwszym razem do świadomości Kryszny to nie mieliśmy zbytniej wiedzy z śastr, ale przynajmniej mogę powiedzieć na swoim przykładzie - po półtora roku miałem pełną wiarę w Śrila Prabhupada. Miałem możliwość mieć jego osobiste towarzystwo, przez ponad 3 m-ce dawałem mu masaże i doszedłem do tej konkluzji, do tego przekonania, że on jest osobą godną uwielbienia. I miałem mocną wiarę - i dlatego byłem niczym wielbiciel drugiej klasy. Inną kwalifikacją wielbicieli drugiej klasy jest to, że oni nauczają. Oni obcują z wielbicielami, unikają ateistów i wielbią Pana w świątyni. Prabhupad chciał, żebyśmy byli wielbicielami drugiej klasy. Od samego początku popychał nas, żebyśmy przynajmniej byli na poziomie drugim. Ktoś jeszcze?

Pytanie: jest jeszcze druga część pytania o gopi.

Odpowiedź: Gopi?

Tłum: Tak. Wydaje się, że one nie mają wiedzy z pism świętych, ale służą spontanicznie.

Odpowiedź: Jakie jest pytanie? (...) Nie mają tej wiedzy, ale żeby narodzić się jako gopi musiały ją mieć. Mogą nie ukazywać tego, ale mają ten najwyższy poziom wiedzy. Jak wspomniałem o Uddhavie, Kryszna mówi, że kocha Uddhavę bardziej niż siebie samego, a Uddhava jest bardzo uczoną osobą, jest uczniem Brihaspatiego - ale kiedy Uddhava przychodzi do Vrindavan i widzi gopi, to od razu widzi, że one są bardziej zaawansowane niż on, i dlatego modli się, żeby narodzić się jako trawa we Vrindavan, żeby gopi mogły po nim deptać. Ktoś jeszcze?

Pytanie: Guru Maharadża powiedział, że żeby osiągnąć stałość trzeba się pozbyć pożądania, chciwości i gniewu i czasami wydaje się, że już tak te rzeczy nas opuściły, a potem nagle pojawiają się znienacka w pewnej formie i atakują. Jak temu zapobiec?

Tłum: (powtarza pytanie na głos)

Odpowiedź: Powinniśmy ich używać w służbie dla Kryszny. Możemy się złościć na demony. Możemy być chciwi na służbę oddania. W ten sposób stopniowo możemy przemienić pożądanie w miłość. Ktoś jeszcze?

Pytanie: Niektórzy wielbiciele mają takie zrozumienie, że nasz ruch w przyszłości zjednoczy się z innym ruchem. Czy jest to właściwe zrozumienie?

Odpowiedź: To może być możliwe. Jeśli liderzy innych ruchów będą chcieli stać się członkami GBC i pracować czy działać zgodnie z systemem, jaki zostawił nam Śrila Prabhupad - to wtedy możemy zaprosić każdego. Ale szczególnie w tej Kali-yudze te tendencje są takie, żeby być oddzielnie.

Nawet pośród uczniów Śrila Prabhupada jest ta tendencja żeby być niezależnym od tego grupowego autorytetu, co dopiero mówić o innych, którzy nie są bezpośrednimi uczniami Śrila Prabhupada. Ale wizja Śrila Prabhupada była taka, żeby naprawdę wpłynąć na cały świat przez zorganizowany, zjednoczony sposób. Tak jak Kościół Katolicki. Dlatego, że mają organizację, to są wpływowi na całym świecie, czy dostrzegani, na przykład kiedy papież złamał sobie rękę, czy kiedy ostatni polski papież umarł, to ta informacja była w wiadomościach przez dwa tygodnie. Kiedy papież coś mówi, to przynajmniej wiele osób przyjmuje to poważnie. Więc to była idea Prabhupada, żeby mieć międzynarodowe, sięgające wszędzie towarzystwo, gdzie wszyscy współpracują. Dał przykład drzewa. Gdziekolwiek nie sięgniesz, na którąkolwiek gałązkę drzewa, tam znajdziesz zawsze taki sam liść. Ma ten sam wzór, taki sam smak. Więc taką miał wizję. Ktoś może mówić, że to niemożliwe, ale my mamy taką wiarę. I widzimy, że to ma miejsce. Podróżowałem w ciągu ostatnich 2 miesięcy po przeróżnych ośrodkach ISKCONu i widzę, że tam jest mnóstwo entuzjazmu i tam jest współpraca. Tyle różnych festiwali i główni wielbiciele ze sobą współpracują. Więc to jest dopiero wczesny etap naszego ruchu świadomości Kryszny. Zanim chrześcijaństwo zostało ustanowione, to zajęło parę setek lat, ale jeśli wszyscy będziemy odosobnieni czy podzieleni, to się nigdy nie zdarzy. I dlatego Prabhupad mówił nam, żebyśmy współpracowali razem.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Entuzjam NH w Gdańsku
(29-05-2017 22:26:16)
 
Re: Wedyjska Polska
(29-05-2017 11:13:37)
 
Re: Co Hare Kryszna myśli o obecnej sytuacji z imigrantami
(27-05-2017 09:38:09)
 
Antygatunkowizm - bioetyka - animalizacja
(22-05-2017 15:25:59)
 
Re: Feminazistki, czyli jak zniszczyć kobiety i mężczyzn
(18-05-2017 16:54:30)
 
Re: Prawo grawitacji – kolejne oszustwo
(18-05-2017 10:17:37)
 
Re: Kult Śri Krsny Caitanyi Mahaprabhu
(17-05-2017 23:04:50)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
TAGI
Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project