Lecture on SB
1.10.3-4 -- Tehran, March 13, 1975
Idealny król
jak Yudhiṣṭhira może zarządzać nie tylko danym królestwem, morzami, ale całą
planetą. To jest ideał. (czyta): "Współczesne prawo angielskie
pierworództwa, czy dziedziczenia przez pierworodnego było także obecne w
czasach, gdy ziemią i morzami rządził Mahārāja Yudhiṣṭhira." To znaczy
całą planetą, łącznie z morzami. (czyta): "W tamtych czasach król
Hastināpury, teraz Nowego Delhi, był władcą świata, łącznie z morzami, aż do
czasów Mahārāja Parīkṣita, wnuka Mahārāja Yudhiṣṭhira. Jego młodsi bracia byli
ministrami i dowódcami, a między doskonale pobożnymi braćmi Króla była pełna
współpraca. Mahārāja Yudhiṣṭhira był idealnym królem, reprezentantem Pana Śrī
Kṛṣṇy..."
Król powinien być reprezentantem Kṛṣṇy. "...wybrany do
rządzenia królestwem ziemskim i porównywany był do Króla Indry, władcy planet
niebiańskich. Półbogowie tacy jak Indra, Candra, Sūrya, Varuṇa, Vāyu itd, są
królami reprezentującymi różne planety we wszechświecie. Podobnie Mahārāja
Yudhiṣṭhira był również jednym z nich, rządzącym królestwem ziemskim.
Mahārāja Yudhiṣṭhira nie był typowym, nieoświeconym przywódcą
politycznym współczesnej demokracji. Mahārāja Yudhiṣṭhira był pouczony przez
Bhīṣmadeva jak i nieomylnego Pana i dlatego perfekcyjnie posiadał pełną wiedzę
o wszystkim.
Współcześnie wybierany przywódca kraju jest jak marionetka,
ponieważ nie ma królewskiej mocy. Nawet jeśli jest oświecony, jak Mahārāja
Yudhiṣṭhira, nie może zrobić niczego ze swej dobrej woli z powodu swej
konstytucjonalnej pozycji. Dlatego na ziemi jest tyle państw kłócących się ze
sobą z powodu ideologicznych różnic lub egoistycznych pobudek. Ale król jak
Mahārāja Yudhiṣṭhira nie miał własnej ideologii. Wypełniał instrukcje
nieomylnego Pana i reprezentanta Pana, oraz autoryzowanego przedstawiciela,
Bhīṣmadeva.
Śāstry uczą nas, że należy podążać za wielkim autorytetem i
nieomylnym Panem bez żadnych osobistych motywów i wytworzonej ideologii.
Dlatego Mahārāja Yudhiṣṭhira mógł zarządzać całym światem i morzami, ponieważ zasady
dotyczyły niezawodnie i powszechnie każdego.
Koncepcja zjednoczonego świata może zaistnieć tylko wtedy, jeśli
podążamy za nieomylnym autorytetem. Niedoskonała ludzka istota nie może
stworzyć ideologii akceptowanej przez każdego. Tylko ktoś doskonały i nieomylny
może stworzyć program, dający się zastosować w każdym miejscu, który każdy może
przestrzegać na całym świecie. Jest to osoba, która rządzi, a nie bezosobowy
rząd. Jeśli osoba jest doskonała, rząd jest doskonały. Jeśli osoba jest
głupcem, rząd jest rajem głupców. Takie jest prawo natury. Jest tyle historii o
niedoskonałych królach czy władcach. Dlatego władca musi być wyszkolony, jak
Mahārāja Yudhiṣṭhira, i musi posiadać w pełni autokratyczną moc, by rządzić
światem.
Koncepcja jednego świata może się ziścić jedynie pod rządami
doskonałego króla jak Mahārāja Yudhiṣṭhira. Świat był szczęśliwy w tamtych
czasach, ponieważ istnieli królowie tacy jak Mahārāja Yudhiṣṭhira, którzy
rządzili światem." Niech ten król podąża w ślady Mahārāja Yudhiṣṭhiry i pokaże
przykład, jak monarchia może uczynić kraj doskonałym. Jest nauka w śāstrach i
jeśli jej przestrzega, może to zrobić. Otrzymał władzę. Ponieważ był doskonałym
królem, reprezentantem Kṛṣṇy, dlatego kāmaṁ
vavarṣa parjanyaḥ (SB 1.10.4). Parjanyaḥ
oznacza deszcz. Deszcz jest zasadniczy w zaspokajaniu potrzeb życia, deszcz.
Dlatego Kṛṣṇa mówi w Bhagavad-gīcie, annād
bhavanti bhūtāni parjanyād anna-sambhavaḥ (BG 3.14).
Jeśli chcesz uszczęśliwić ludzi, zarówno ludzi jak i zwierzęta... Są również
zwierzęta. One są...
Ci dranie u władzy, oni czasami robią pokaz korzyści dla ludzi,
ale nie dla zwierząt. Dlaczego? Dlaczego taka niesprawiedliwość? Zwierzęta
także urodziły się na tej ziemi. Są także żywymi istotami. Mogą być
zwierzętami. Nie mają inteligencji. Ich inteligencja nie jest tak dobra, jak
ludzka, ale czy to oznacza, że należy budować rzeźnie do ich zabijania? Czy to
jest sprawiedliwość?
I nie tylko to, ale każdy, kto przychodzi do państwa, król
powinien dać mu schronienie. Dlaczego rozróżniać? Każdy, kto przyjmuje
schronienie, "Panie, chcę mieszkać w twoim kraju," musi dostać
wszystkie udogodnienia. Dlaczego jest tak, "Nie, nie, nie możesz przyjść.
Jesteś Amerykaninem. Jesteś Hindusem. Jesteś tym."? Nie. Jest tyle spraw.
Jeśli ludzie przestrzegają zasady, wedyjskiej zasady, to idealny król będzie
dobrym przywódcą.
I natura pomoże. Dlatego powiedziane jest, że za rządów Mahārāja
Yudhiṣṭhira, kāmaṁ vavarṣa parjanyaḥ
sarva-kāma-dughā mahī (SB 1.10.4). Mahī, ziemia. Wszystkie
udogodnienia pochodzą z ziemi. To nie spada z nieba. Tak, spada, w postaci
deszczu. Ale oni nie znają tej nauki, jak różne rzeczy pochodzą z ziemi dzięki
różnym aranżacjom. W pewnych warunkach pada deszcz i gwiazdy mają wpływ. Potem
tyle rzeczy jest produkowanych, wartościowe kamienie, perły. Oni nie wiedzą, jak
te rzeczy powstają. Dlatego, jeśli król jest pobożny, by mu pomóc, natura
również współpracuje. A jeśli rząd jest niepobożny, to natura nie będzie
współpracować.
|