Śpiewnik Vaisnavów
Standardowe
Modlitwy
Pranama mantry
Radhe Syamasundar
Sri sri Gurv-astaka
Sri sri Sad-gosvamy-astaka
Sri sri Siksastaka
Guru pranama
om
ajnana-timirandhasya jnananjana-salakaya
caksur unmilitam yena tasmai sri-gurave namah
Składam pełne szacunku pokłony mojemu mistrzowi
duchowemu, który światłem wiedzy rozproszył otaczającą mnie ciemność
ignorancji.
Sri Rupa pranama
sri-caitanya-mano-'bhistam
sthapitam yena bhu-tale
svayam rupah kada
mahyam dadati sva-padantikam
Kiedy, Śrila Rupa Gosvami Prabhupada, który
ustanowił w tym materialnym świecie misję mającą spełnić pragnienie Pana
Caitanyi, da mi schronienie u swoich lotosowych stóp?
Mangalacarana
vande 'ham
sri-guroh sri-yuta-pada-kamalam
sri-gurun
vaisnavams ca
sri-rupam
sagrajatam saha-gana-raghunathanvitam
tam sa-jivam
sadvaitam
savadhutam parijana-sahitam
krsna-caitanya-devam
sri-radha-krsna-padan
saha-gana-lalita-sri-visakhanvitams ca
Składam moje pełne szacunku pokłony lotosowym
stopom mojego mistrza duchowego i wszystkim innym nauczycielom na ścieżce
służby oddania. Składam moje pełne szacunku pokłony wszystkim Vaisnavom i
sześciu Gosvamim, Śrila Rupie Gosvamiemu, Śrila Sanatanie Gosvamiemu,
Raghunatha dasie Gosvamiemu, Jivie Gosvamiemu i
ich towarzyszom. Składam moje pełne szacunku pokłony Śri Advaicie Acaryi
Prabhu, Śri Nityanandzie Prabhu, Śri Caitanyi Mahaprabhu i wszystkim Jego
wielbicielom, którym przewodzi Śrivasa Thakura. Składam moje pełne szacunku pokłony
lotosowym stopom Pana Krsny, Śrimati Radharani i wszystkim gopi, którym
przewodzą Lalita i Viśakha.
Srila Prabhupada pranati
nama om
visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
srimate bhaktivedanta-svamin iti namine
namas te sarasvate deve gaura-vani-pracarine
nirvisesa-sunyavadi-pascatya-desa-tarine
Składam moje pełne szacunku pokłony Jego Boskiej
Miłości A.C. Bhaktivedancie Swamiemu Prabhupadzie, który jest bardzo drogi Panu
Krsnie, przyjąwszy schronienie u Jego lotosowych stóp. Składamy pełne szacunku
pokłony tobie, o mistrzu duchowy, sługo Sarasvatiego Gosvamiego. Łaskawie
nauczasz przekazu Pana Caitanyi i wyzwalasz zachodnie kraje, które przepełnione
są impersonalizmem i filozofią pustki.
Srila Bhaktisiddhanta Sarasvati pranati
nama om
visnu-padaya krsna-presthaya bhu-tale
srimate
bhaktisiddhanta-sarasvatiti namine
sri-varsabhanavi-devi-dayitaya
krpabdhaye
krsna-sambandha-vijnana-dayine
prabhave namah
madhuryojjvala-premadhya-sri-rupanuga-bhaktida-
sri-gaura-karuna-sakti-vigrahaya
namo 'stu te
namas te gaura-vani-sri-murtaye dina-tarine
rupanuga-viruddhapasiddhanta-dhvanta-harine
Składam moje pełne szacunku pokłony Jego Boskiej
Miłości Bhaktisiddhcncie Sarasvatiemu, który jest bardzo drogi Panu Krsnie, przyjąwszy
schronienie u Jego lotosowych stóp.
Składam moje pełne szacunku pokłony Śri
Varszabhanavi-devi-dayita dasie (inne imię Śrila Bhaktisiddhanty Sarasvatiego),
który jest ulubiencem Śrimati Radharani, oceanem transcendentalnej łaski i
przekazuje naukę o Krsnie.
Składam moje pełne szacunku pokłony tobie,
uosobiona energio łaski Pana Caitanyi. Rozdajesz służbę oddania, która jest
wzbogacona małżenską miłością Radhy i Krsny, będącą dokładnie w linii Śrila
Rupa Gosvamiego.
Składam moje pełne szacunku pokłony tobie, który
jesteś uosobieniem nauk Pana Caitanyi. Jesteś wybawcą upadłych dusz. Nie
tolerujesz żadnego stwierdzenia przeciwnego naukom o służbie oddania
wygłoszonym przez Śrila Rupa Gosvamiego.
Srila Gaurakisora pranati
namo
gaura-kisoraya saksad-vairagya-murtaye
vipralambha-rasambhode
padambujaya te namah
Składam moje pełne szacunku pokłony Gaurakiśora
dasie Babajiemu Maharajy (mistrzowi duchowemu Bhaktisiddhanty Sarasvatiego),
który jest uosobieniem wyrzeczenia. Zawsze pogrążony jest w nastroju rozłąki i
intensywnej miłości do Krsny.
Srila Bhaktivinoda Pranati
namo
bhaktivinodaya sac-cid-ananda-namine
gaura-sakti-svarupaya
rupanuga-varaya te
Składam moje pełne szacunku pokłony Saccidananda
Bhaktivinodzie, który jest transcendentalną energią Caitanyi Mahaprabhu. Jest
ścisłym zwolennikiem Gosvamich, którym przewodzi Śrila Rupa.
Srila Jagannatha Pranati
gauravirbhava-bhumes
tvam nirdesta saj-jana-priyah
vaisnava-sarvabhaumah
sri-jagannathaya te namah
Składam moje pełne szacunku pokłony Jagannatha
dasie Babajiemu, który szanowany jest przez całą społeczność Vaisnavów i który
odkrył miejsce pojawienia się Pana Caitanyi.
Sri Vaisnava pranama
vancha-kalpa-tarubhyas
ca krpa-sindhubhya eva ca
patitanam
pavanebhyo vaisnavebhyo namo namah
Składam moje pełne szacunku pokłony wszystkim
Vaisnavom, wielbicielom Pana. Niczym drzewa pragnien mogą spełnić pragnienia
wszystkich i są pełni współczucia dla upadłych, uwarunkowanych dusz.
Sri Gauranga Pranama
namo
maha-vadanyaya krsna-prema-pradaya te
krsnaya
krsna-caitanya-namne gaura-tvise namah
O najbardziej szczodra inkarnacjo! Jesteś Samym
Krsną, który pojawił się jako Śri Krsna Caitanya Mahaprabhu. Przyjąłeś złoty
kolor Śrimati Radharani i wszędzie rozdajesz czystą miłość do Krsny. Składamy
Ci pełne szacunku pokłony.
Sri Panca-tattva Pranama
panca-tattvatmakam
krsnam bhakta-rupa-svarupakam
bhaktavataram
bhaktakhyam namami bhakta-saktikam
Składam moje pokłony Najwyższemu Panu, Krsnie,
który nie jest różny od swoich cech w postaci wielbiciela, inkarnacji oddania,
manifestacji oddania, czystego wielbiciela i energii oddania.
Sri Krsna Pranama
he krsna
karuna-sindho dina-bandho jagat-pate
gopesa
gopika-kanta radha-kanta namo 'stu te
O mój drogi Krsno, oceanie łaski, jesteś
przyjacielem strapionych i źródłem stworzenia. Jesteś panem pasterzy oraz
kochankiem gopi,a szczególnie Radharani. Składam Ci moje pełne szacunku
pokłony.
Sambandhadhideva pranama
jayatam suratau
pangor mama manda-mater gati
mat-sarvasva-padambhojau
radha-madana-mohanau
Chwała dla wszechłaskawych Radhy i
Madana-mohany! Jestem ułomny i nierozsądny, a jednak są moimi przewodnikami.
Ich lotosowe stopy są dla mnie wszystkim.
Abhidheyadhideva pranama
divyad-vrndaranya-kalpa-drumadhah
srimad-ratnagara-simhasana-sthau
srimad-radha-srila-govinda-devau
presthalibhih
sevyamanau smarami
W świątyni z klejnotów we Vrindavanie, pod
drzewem pragnien, Śri Sri Radha-Govinda siedzą na świetlistym tronie, zaś Ich
najbardziej zaufani towarzysze służą Im z oddaniem. Składam Im moje pokorne
pokłony.
Prayojanadhideva Pranama
sriman
rasa-rasarambhi vamsi-vata-tata-sthitah
karsan
venu-svanair gopir gopinathah sriye 'stu nah
Śri Gopinatha, od którego pochodzi
transcendentalny smak tanca rasa, stoi nad brzegiem Vamśivata i
przyciąga uwagę pasterek gopi dźwiękiem Swojego sławnego fletu. Oby
obdarzyli nas swoim błogosławienstwem.
Sri Radha Pranama
tapta-kancana-gaurangi
radhe vrndavanesvari
vrsabhanu-sute devi pranamami hari-priye
Ofiarowuję mój szacunek Radharani, Królowej
Vrindavany, której cera ma kolor stopionego złota. Jesteś córką Króla
Vriszabhanu i jesteś bardzo droga Panu Krsnie.
Panca-tattva maha-mantra
(jaya)
sri-krsna-caitanya prabhu nityananda
sri-advaita gadadhara srivasadi-gaura-bhakta-vrinda
Śri Caitanyi
Mahaprabhu zawsze towarzyszy Jego
pełna ekspansja Śri Nityananda Prabhu, Jego inkarnacja
Śri Advaita Prabhu, Jego wewnętrzna moc Śri
Gadadhara Prabhu, i Jego pośrednia moc
Śrivasa Prabhu. Znajduje się On pośrodku, jako Najwyższa Boska
Osoba. Należy wiedzieć, że Śri Caitanyi Mahaprabhu zawsze
towarzyszą te pozostałe tattvy. Dlatego
nasze pokłony dla Śri Caitanyi Mahaprabhu będą kompletne, gdy
będziemy intonować: śri krsna-caitanya prabhu nityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrnda. Jako
nauczyciele ruchu świadomości Krsny, najpierw
składamy nasze pokłony Śri Caitanyi Mahaprabhu przez
intonowanie tej mantry Panca-tattva; potem mówimy: Hare
Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama,
Rama Rama, Hare Hare. Jest dziesięć obraz, które możemy popełnić intonując
maha-mantrę Hare Krsna, ale nie mają one znaczeniaprzy intonowaniu mantry
Panca-tattva, mianowicie: śri-krsna-caitanya prabhunityananda
śri-advaita gadadhara śrivasadi-gaura-bhakta-vrnda. Śri CaitanyaMahaprabhu
jest znany, jako maha-vadanyavatara, najbardziej wspaniałomyślną inkarnacją,
gdyż nie zważa na obrazy upadłych dusz. Dlatego, by odnieść pełną korzyść z
intonowania maha-mantry (Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare/
Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare), musimy najpierw przyjąć
schronienie w Śri Caitanyi Mahaprabhu,
nauczyć się mantry Panca-tattva, i wtedy intonować maha-mantrę
Hare Krsna. To przyniesie bardzo dobry rezultat.
Maha-mantra Hare Krsna
Hare Krsna Hare
Krsna
Hrsna Krsna Hare Hare
Hare Rama Hare Rama
Rama Rama Hare
Hare
OBJAŚNIENIE Jego Boskiej Miłości
A.C. Bhaktivedanty Swamiego Prabhupady
Transcendentalna wibracja
wywoływana przez intonowanie Hare Krsna, Hare Krsna, Krsn Krsna, Hare
Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare jest
wzniosłą metodą ożywienia naszej świadomości Krsny. Jako
żywe, duchowe istoty wszyscy jesteśmy bytami oryginalnie świadomymi
Krsny, ale teraz z powodu obcowania z
materią od niepamiętnych czasów, nasza świadomość jeat
skażona materialną atmosferą. Materialna
atmosfera, w której teraz żyjemy, nazywa się maya,
czyli "złudzenie". Maya znaczy "to, czego nie
ma". A czym jest to złudzenie? Polega ono na tym, że wszyscy próbujemy być
panami materialnej natury, podczasgdy w rzeczywistości jesteśmy pod naciskiem
jej surowych praw. Gdy sługa sztuczniepróbuje naśladować wszechpotężnego pana,
nazywa się to złudzeniem. Zgodnie z tym wypaczonym pojęciem życia,
wszyscy próbujemy eksploatować zasoby materialnej natury, ale wrzeczywistości
coraz bardziej wplątujemy się w jej zawiłości. Dlatego, mimo iż ciężko
walczymy,by pokonać naturę, jesteśmy na zawsze od niej zczależni.
Tę złudną walkę przeciw materialnej naturze można
natychmiast przerwać ożywiając naszą świadomość Krsny Świadomość
Krsny nie jest sztucznym narzucaniem czegoś
umysłowi; ta świadomość jest oryginalną energią żywej istoty.
Podczas słuchania transcendentalnej wibracji ta
świadomość
ożywa. Duchowe autorytety polecają ten proces
dla obecnego wieku. Również dzięki praktyce można
odczuć, że przez intonowanie
tej maha-mantry, czyli
Wielkiej Modlitwy o Wyzwolenie, można
od razu poczuć transcendentalną ekstazę płynącą
z platformy duchowej. A gdy ktoś faktycznie posiada duchowe
zrozumienie - przekraczając poziomy zmysłów,
umysłu, i inteligencji - sytuuje się
na planie transcendentalnym. To intonowanie Hare Krsna,Hare
Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama,
Rama Rama, Hare Hare pochodzi bezpośrednio z platformy duchowej i w ten
sposób wibracja ta przekracza wszystkie niższe warstwy
świadomości - mianowicie zmysłową, umysłową i
intelektualną. W celu intonowania nie trzeba rozumieć
języka mantry, ani nieistnieje potrzeba umysłowej spekulacji lub
jakiegokolwiek intelektualnego przystosowania. Z tego względu, każdy
może wziąć udział w intonowaniu, bez żadnych wcześniejszych
kwalifikacji, i tanczyć w ekstazie. Widzieliśmy to w praktyce. Nawet
dziecko może wziąć udział
intonowaniu lub nawet pies
może to zrobić. Oczywiście, komuś kto jest zbyt uwikłany w życie standardowego
poziomu zajmie trochę więcej czasu, ale nawet taki pogrążony w
materialnymżyciu człowiek, zostanie bardzo szybko wyniesiony
na duchową płaszczyznę. Największy wpływ na słuchaczy ma
intonowanie tej mantry przez czystego wielbiciela. Dlatego też po to by
otrzymać natychmiastowy efekt, należy jej słuchać z ust czystego wielbiciela
Pana. Na ile to
możliwe, należy unikać
intonowania z ust niewielbicieli. Mleko
dotknięte jadem węża ma trujące
działanie. Słowo Hara jest formą zwracania się do energii Pana, a
słowa Krsna i Rama są formą
zwracania się do samego Pana. Zarówno Krsna, jak i
Ramaznaczy "najwyższa przyjemność", a Hara jest
najwyższą energią przyjemności Pana, wwołaczu odmieniającą się Hare.
Najwyższa energia przyjemności Pana pomaga nam osiągnąć
Pana.Energia materialna,
zwana mayą, jest również jedną z wielu energii Pana.
A my, żywe istoty, jesteśmy także energią -
marginalną energią Pana. Kiedy energia wyższa
styka się zenergią niższą powstaje
sprzeczna sytuacja; ale kiedy
wyższa-marginalna energia spotyka się z wyższą
energią, zwaną Hara, żywa istota znajduje się w swoim
szczęśliwym,normalnym stanie. Te trzy słowa,
mianowicie Hare, Krsna, i
Rama, są transcendentalnymi nasionami maha-mantry.
Jej intonowanie jest duchowym wołaniem do Pana i Jego
energii, Hary, o opiekę nad uwarunkowaną duszą. To
intonowanie jest dokładniejak szczery płacz dziecka za matką. Matka Hara
pomaga wielbicielowi zdobyć łaskę najwyższego ojca, Hari,
czyli Krsny, i Pan objawia się wielbicielowi, który szczerze intonuje tę
mantrę.Dlatego żaden środek duchowej realizacji
nie jest tak efektywny w tym wieku, jak intonowanie
maha-mantry: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare/
HareRama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare.
(Śri Hari-bhakti-vilasa 2.16.198)
Sri sri Gurv-astaka
Srila Visvanatha Cakravarti Thakura
Śrila Viśvanatha Cakravarti Thakura,
który pojawił się w połowie siedemnastego wieku, jestwielkim mistrzem
duchowym w świadomym Krsny łancuchu guru i uczniów.
Mówi on:"Kto z wielką uwagą, głośno recytuje tę piękną modlitwę do mistrza
duchowego w czasie brahma-muhurty, ten w chwili swej śmierci osiąga
bezpośrednią służbę dla Krsny, Pana Vrindavany,".
(1)
samsara-davanala-lidha-loka-
tranaya
karunya-ghanaghanatvam
praptasya
kalyana-gunarnavasya
vande guroh
sri-caranaravindam
(2)
mahaprabhoh
kirtana-nrtya-gita-
vaditra-madyan-manaso
rasena
romanca-kampasru-taranga-bhajo
vande guroh
sri-caranaravindam
(3)
sri-vigraharadhana-nitya-nana-
srngara-tan-mandira-marjanadau
yuktasya bhaktams
ca niyunjato 'pi
vande guroh
sri-caranaravindam
(4)
catur-vidha-sri-bhagavat-prasada-
svadv-anna-trptan hari-bhakta-sanghan
krtvaiva trptim bhajatah sadaiva
vande guroh sri-caranaravindam
(5)
sri-radhika-madhavayor apara-
madhurya-lila-guna-rupa-namnam
prati-ksanasvadana-lolupasya
vande guroh sri-caranaravindam
(6)
nikunja-yuno rati-keli siddhyai
ya yalibhir yuktir apeksaniya
tatrati-daksyad ati-vallabhasya
vande guroh sri-caranaravindam
(7)
saksad-dharitvena samasta-sastrair
uktas tatha bhavyata eva sadbhih
kintu prabhor yah priya eva tasya
vande guroh sri-caranaravindam
(8)
yasya prasadad bhagavat-prasado
yasyaprasadan na gatih kuto 'pi
dhyayan stuvams tasya yasas tri-sandhyam
vande guroh
sri-caranaravindam
1) Mistrz duchowy otrzymuje
błogosławienstwo z oceanu łaski. Tak jak chmura gasi płonący las deszczem, tak
mistrz duchowy wyzwala cierpiących ludzi przez ugaszenie ognia materialnej
egzystencji. Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony lotosowym stopom takiego
mistrza duchowego, który jest oceanem pomyślnych cech.
2) Intonując święte imię, tancząc w
ekstazie, śpiewając i grając na instrumentach muzycznych, mistrz duchowy zawsze
zadowolony jest z ruchu sankirtana Pana Caitanyi Mahaprabhu. Ponieważ w swoim
umyśle delektuje się smakiem czystej służby oddania, czasami jego włosy się
jeżą, czuje drżenie swojego ciała, a łzy płyną falami z jego oczu. Ofiarowuję
moje pełne szacunku pokłony lotosowym stopom takiego mistrza duchowego.
3) Mistrz duchowy jest zawsze zaangażowany
w świątynne czczenie Śri Śri Radhy i Krsny. Angażuje w to wielbienie również
swoich uczniów. Ubierają Bóstwa w piękne szaty i ornamenty, sprzątają Ich
świątynie i wykonują inne czynności wielbiące Pana. Ofiarowuję moje pełne
szacunku pokłony lotosowym stopom takiego mistrza duchowego.
4) Mistrz duchowy zawsze ofiarowuje Krsnie
cztery rodzaje smacznego pożywienia (do lizania, żucia, picia i ssania). Gdy
mistrz duchowy widzi, że wielbiciele są usatysfakcjonowani jedząc bhagavat-prasada,
także jest zadowolony. Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony lotosowym stopom
takiego mistrza duchowego.
5) Mistrz duchowy zawsze chętnie słucha i
śpiewa o niekonczących się, małżenskich rozrywkach Radhiki i Madhavy, Ich
cechach, imionach i formach. Mistrz duchowy pragnie rozkoszować się nimi w
każdej chwili. Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony lotosowym stopom takiego
mistrza duchowego.
6) Mistrz duchowy jest niezastąpiony,
ponieważ jest ekspertem w asystowaniu gopi, które za każdym razem stwarzają w
gajach Vrindavany różnorodne, radosne przygotowania, aby udoskonalać miłość
małżenską Radhy i Krsny. Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony lotosowym
stopom takiego mistrza duchowego.
7) Mistrz duchowy powinien być szanowany
tak bardzo jak Najwyższy Pan, ponieważ jest najbardziej zaufanym sługą Pana.
Jest to potwierdzone we wszystkich pismach objawionych i przyjęte przez
wszystkie autorytety. Dlatego ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony lotosowym
stopom takiego mistrza duchowego, który jest autentycznym reprezentantem Śri
Hari (Krsny).
8) Dzięki łasce mistrza duchowego można
osiągnąć błogosławienstwo Krsny. Bez miłosierdzia mistrza duchowego nie można
uczynić żadnego postępu. Dlatego powinienem zawsze pamiętać i wysławiać mistrza
duchowego. Przynajmniej trzy razy dziennie powinienem ofiarować moje pełne
szacunku pokłony lotosowym stopom mojego mistrza duchowego.
Sri sri Sad-gosvamy-astaka
Srinivasa acarya
(1)
krsnotkirtana-gana-nartana-parau
premamrtambho-nidhi
dhiradhira-jana-priyau
priya-karau nirmatsarau pujitau
sri-caitanya-krpa-bharau
bhuvi bhuvo bharavahantarakau
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(2)
nana-sastra-vicaranaika-nipunau
sad-dharma-samsthapakau
lokanam
hita-karinau tri-bhuvane manyau saranyakarau
radha-krsna-padaravinda-bhajananandena
mattalikau
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(3)
sri-gauranga-gunanuvarnana-vidhau
sraddha-samrddhy-anvitau
papottapa-nikrntanau
tanu-bhrtam govinda-ganamrtaih
anandambudhi-vardhanaika-nipunau
kaivalya-nistarakau
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(4)
tyaktva turnam asesa-mandala-pati-srenim sada
tuccha-vat
bhutva
dina-ganesakau karunaya kaupina-kanthasritau
gopi-bhava-rasamrtabdhi-lahari-kallola-magnau
muhur
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(5)
kujat-kokila-hamsa-sarasa-ganakirne mayurakule
nana-ratna-nibaddha-mula-vitapa-sri-yukta-vrndavane
radha-krsnam
ahar-nisam prabhajatau jivarthadau yau muda
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(6)
sankhya-purvaka-nama-gana-natibhih
kalavasani-krtau
nidrahara-viharakadi-vijitau
catyanta-dinau ca yau
radha-krsna-guna-smrter
madhurimanandena sammohitau
vande
rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(7)
radha-kunda-tate kalinda-tanaya-tire ca vamsivate
premonmada-vasad
asesa-dasaya grastau pramattau sada
gayantau ca kada harer guna-varam bhavabhibhutau muda
vande rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
(8)
he radhe! vraja
devike! ca lalite! he nanda-suno! kutah
sri-govardhana-kalpa-padapa-tale
kalindi-vane kutah
ghosantav iti sarvatovraja-pure khedair maha-vihvalau
vande rupa-sanatanau raghu-yugau sri-jiva-gopalakau
1) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy zawsze angażują się w
intonowanie świętego imienia Krsny i tanczenie. Są jakby oceanem miłości do Boga
i znani są zarówno łagodnym jak i łotrom, ponieważ nie są zazdrośni o nikogo.
Cokolwiek czynią — zadowalają każdego. Mając błogosławienstwo Pana Caitanyi
angażują się w działalność misyjną, aby wyzwolić wszystkie uwarunkowane dusze w
tym materialnym świecie.
2) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy są prawdziwymi ekspertami w
badaniu wszystkich pism objawionych w celu ustanowienia wiecznych zasad
religijnych dla korzyści wszystkich ludzkich istot. Dlatego są szanowani we
wszystkich trzech światach i warto przyjąć w nich schronienie, ponieważ są
pochłonięci nastrojem gopi i pełnią transcen-dentalną, miłosną służbę
dla Radhy i Krsny.
3)Ofiarowuję
moje pełne szacunku pokłony Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu, Śri
Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy najpełniej zrozumieli Pana
Caitanyę i dlatego doskonale opisują Jego transcendentalne cechy. Potrafią
oczyścić wszystkie uwarunkowane dusze z reakcji ich grzesnych czynności, kąpiąc
je w transcendentalnych pieśniach o Govindzie. Dlatego są w stanie znacznie
poszerzyć granice oceanu transcendentalnej rozkoszy, a także ochronić żywe
istoty przed impersonalnie rozumianym wyzwoleniem.
4) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy porzucili arystokratyczne
towarzystwo jako rzecz bez znaczenia. Uważając siebie za żebraków, których
celem jest wyzwolenie biednych, uwarunkowanych dusz, noszą jedynie przepaski
biodrowe, ale zawsze pogrążeni są w ekstatycznym oceanie miłości gopi do
Krsny i nieprzerwanie kąpią się w falach tegoż oceanu.
5) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony sześciu
Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu, Śri
Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy zawsze angażowali się w
wielbienie Radha-Krsny w transcendentalnej krainie Vrindavany, gdzie rosną
piękne drzewa pełne owoców i kwiaty, w korze-niach których znaleźć można
wszystkie wartościowe klejnoty. Gosvami są najbardziej kompetentni, by obdarzać
żywe istoty największym dobrodziejstwem, celem życia.
6) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu którzy wykorzystali swoje
wartościowe życia, intonując święte imiona Pana i składając pokłony w
wyznaczony i uregulowany sposób.Wykonując te czynności oddania przezwyciężyli
nadmiar jedzenia i spania, zawsze pozostając łagodnymi i pokornymi. Byli
oczarowani wspominaniem transcendentalnych cech Pana.
7) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy czasami przebywając nad
brzegiem jeziora Radha-kunda albo brzegach Yamuny, a czasami w Vamśivacie,
przepełnieni ekstazą miłości do Krsny, wyglądali jak szalency.Przejawiając
różne transcendentalne symptomy w swoich ciałach, byli zatopieni w ekstazie
świadomości Krsny.
8) Ofiarowuję moje pełne szacunku pokłony
sześciu Gosvamim, mianowicie: Śri Rupie Gosvamiemu, Śri Sanatanie Gosvamiemu,
Śri Raghunatha Bhatcie Gosvamiemu, Śri Raghunatha dasie Gosvamiemu, Śri Jivie
Gosvamiemu i Śri Gopala Bhatcie Gosvamiemu, którzy bardzo głośno intonowali w
całej Vrindavanie, wykrzykując, "Królowo Vrindavany, Radharani! O Lalito!
O synu Nandy Maharajy! Gdzie teraz wszyscy jesteście? Czyżby na wzgórzu
Govardhana, czy też pod drzewami nad brzegiem Yamuny? Gdzie?" Taki był ich
nastrój w świadomości Krsny.
Sri sri Siksastaka
Pan Caitanya polecił Swym uczniom
pisać książki na temat nauki o Krsnie, które to zadanie Jego
zwolennicy wypełniają po dziś dzien. Właściwie, opracowania i opisy
filozofii głoszonej przez Pana Caitanyę są najbardziej obszerne,
ścisłe i spójne dzięki systemowi sukcesji uczniów. Chociaż
Pan Caitanya za młodu szeroko wsławił się jako uczony,
pozostawił po Sobie tylko osiem wersetów, zwanych Śiksastaka. Te
wersety jasno określają Jego misję i nauki. Poniżej
zamieszczono tłumaczenie tych wysoce wartościowych modlitw.
(1)
ceto-darpana-marjanam
bhava-maha-davagni-nirvapanam
sreyah-kairava-candrika-vitaranam
vidya-vadhu-jivanam
anandambudhi-vardhanam
prati-padam purnamrtasvadanam
sarvatma-snapanam
param vijayate sri-krsna-sankirtanam
(2)
namnam akari
bahudha nija-sarva-saktis
tatrarpita
niyamitah smarane na kalah
etadrsi tava krpa
bhagavan mamapi
durdaivam idrsam
ihajani nanuragah
(3)
trnad api
sunicena
taror api
sahisnuna
amanina manadena
kirtaniyah sada
harih
(4)
na dhanam na
janam na sundarim
kavitam va
jagad-isa kamaye
mama janmani
janmanisvare
bhavatad bhaktir
ahaituki tvayi
(5)
ayi nanda-tanuja
kinkaram
patitam mam
visame bhavambudhau
krpaya tava
pada-pankaja-
sthita-dhuli-sadrsam
vicintaya
(6)
nayanam
galad-asru-dharaya
vadanam
gadgada-ruddaya gira
pulakair nicitam
vapuh kada
tava nama-grahane
bhavisyati
(7)
yugayitam
nimesena
caksusa pravrsayitam
sunyayitam jagat sarvam
govinda-virahena me
(8)
aslisya va pada-ratam pinastu
mam
adarsanan
marma-hatam karotu va
yatha tatha va
vidadhatu lampato
mat-prana-nathas
tu sa eva naparah
1) Chwała Ruchowi sankirtana Śri Krsny,
który oczyszcza serce z wszelkiego brudu nagromadzonego przez lata i gasi ogien
uwarunkowanego życia powtarzających się narodzin i śmierci. Ten ruch
sankirtana jest największym błogosławienstwem dla ludzkości, ponieważ
szerzy promienie księżyca miłosierdzia. Jest życiem całej transcendentalnej
wiedzy. Powiększa ocean transcendentalnej rozkoszy i daje nam możność
zasmakowania w pełni nektaru, którego jesteśmy zawsze spragnieni.
2) O mój Panie, samo Twoje święte imię może
obdarzyć wszystkie żywe istoty wszelkim błogosławienstwem, a masz setki i
miliony takich imion jak Krsna i Govinda. W tych transcendentalnych imionach
umieściłeś wszystkie Swoje transcendentalne energie. I nie ma nawet surowych
reguł odnośnie intonowania tych imion. O mój Panie, z dobroci dla nas ułatwiłeś
nam zbliżenie się do Ciebie przez intonowanie Twoich świętych imiona, ale ja
jestem tak nieszczęśliwy, że nie czuję żadnej atrakcji do nich.
3) Święte Imię Pana należy intonować w
pokornym stanie umysłu, uważając się za niższego od słomy na ulicy; powinno się
być bardziej tolerancyjnym niż drzewo, wolnym od wszelkiego poczucia fałszywego
prestiżu i powinno się być gotowym do ofiarowania pełnego szacunku innym. W
takim stanie umysłu można intonować święte imię Pana bez przerwy.
4) O wszechmocny Panie, nie ma we mnie
pragnienia, aby gromadzić bogactwo, nie pragnę też pięknych kobiet, ani nie
chcę żadnych zwolenników. Chcę jedynie bezprzyczynowej służby oddania dla
Ciebie narodziny po narodzinach.
5) O synu Nandy Maharajy (Krsno), jestem
Twoim wiecznym sługą, jednak w jakiś niewytłumaczalny sposób upadłem w ten
ocean narodzin i śmierci. Proszę zabierz mnie z tego oceanu śmierci i umieść
mnie jako jeden z atomów u Twoich lotosowych stóp.
6) O mój Panie, kiedy Moje oczy ozdobi
nieprzerwany strumien łez miłości w czasie intonowania Twojego imienia? Kiedy mój
głos załamie się ze wzruszenia i kiedy włosy na mym ciele zjeżą się podczas
recytacji Twojego imienia?
7) O Govindo! Czując rozłąkę z Tobą, jedna
chwila jest dla mnie jak dwanaście lat albo i więcej. Łzy płyną z moich oczu
jak potoki deszczu, a kiedy Ciebie nie ma przy mnie, świat jest dla mnie
kompletną pustką.
8) Wiem, że tylko Krsna jest Moim Panem i
pozostanie nim, nawet gdyby zgniótł mnie w Swoim uścisku, czy złamał moje serce
nie pojawiając się przede mną. Może zrobić cokolwiek, ponieważ jest Moim uwielbionym
Panem w każdych warunkach.
|