Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada
dodał: admin    opublikowano: 2017-01-17    przeczytano: 1494
kategoria: Wykłady - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada
podkategoria: Filozofia
 
Powrót >>>     
 
Cywilizacja szaleńców
 

Lecture on SB 6.1.49 -- New Orleans Farm, August 1, 1975

Harikeśa: Tłumaczenie... "Tak jak śpiąca osoba działa odpowiednio do ciała, o którym śni, lub utożsamia się z nim, podobnie utożsamia się z obecnym ciałem, które otrzymała na skutek przeszłych religijnych czy bezbożnych działań i nie zna swych przeszłych czy przyszłych żywotów."

Prabhupāda:

yathājñas tamasā (yukta)

upāste vyaktam eva hi

na veda pūrvam aparaṁ

naṣṭa-janma-smṛtis tathā

(SB 6.1.49)

To jest nasza pozycja. Nasz postęp nauki, nie wiemy "kim byłem w poprzednim życiu i kim będę w kolejnym?" Życie to kontynuacja. To jest wiedza duchowa. Lecz ludzie nie wiedzą nawet, że życie to kontynuacja. Myślą, "Przez przypadek dostałem to życie, które skończy się po śmierci. Nie ma kwestii przeszłości, teraźniejszości czy przyszłości. Bawmy się." To się nazywa ignorancja, tamasā, nieodpowiedzialne życie. Ajñaḥ. Ajñaḥ oznacza kogoś pozbawionego wiedzy. Kto nie posiada wiedzy? Tamasā. Ci, którzy są w sile ignorancji. Istnieją trzy rodzaje materialnej natury, siły: sattva, raja i tamas. Sattva-guṇa oznacza, że wszystko jest jasne, prakāśa. Teraz na przykład niebo zakryte jest chmurami; słońce jest niewyraźne. Ale ponad chmurami świeci słońce i wszystko jest jasne. W chmurach nic nie jest jasne. Podobnie, ci którzy są w sattva-guṇie, dla nich wszystko jest jasne, ci, którzy są w tamo-guṇie, dla nich wszystko jest w ignorancji. a ci, którzy nie są jednoznacznie określeni, ani sattva-guṇa ani tamo-guṇa, ludzie umiarkowani, oni nazywają się rajo-guṇa. Trzy guṇy.

Tamasā. Tacy ludzie zainteresowani są tylko obecnym ciałem, nie obchodzi ich, co się wydarzy, i nie wiedzą, co było wcześniej. Jest to opisane w jeszcze innym miejscu: nūnaṁ pramattaḥ kurute vikarma (SB 5.5.4). Pramattaḥ, jak szaleniec. Nie wie, dlaczego jest szalony. Zapomina. A po swoich czynach nie jest w stanie przewidzieć, co się wydarzy dalej. Szaleniec.

Ta cywilizacja, współczesna cywilizacja, jest szalona. Nie wie o przeszłym życiu, ani nie jest zainteresowana przyszłym. Nūnaṁ pramattaḥ kurute vikarma (SB 5.5.4). Jest w pełni zajęta grzesznym działaniem, ponieważ nie wie nic o przeszłym życiu. Tak jak pies. Dlaczego urodził się psem, tego nie wie. I co go czeka dalej? Pies mógł być w poprzednim życiu premierem, ale gdy rodzi się psem, zapomina o tym. Jest to także wpływ māyi. Prakṣepātmikā-śakti, āvaraṇātmikā-śakti. Māyā posiada dwie moce. Jeśli ktoś za swoje grzechy zostaje psem i pamięta, że "byłem premierem; teraz jestem psem," życie byłoby dla niego niemożliwe. Dlatego māyā okrywa jego wiedzę. Mṛtyu. Mṛtyu oznacza zapominanie wszystkiego. To się nazywa mṛtyu. Byśmy mogli doświadczać każdego dnia i nocy. Gdy nocą śnimy w odmiennej atmosferze, o innym życiu, zapominamy o naszym ciele, o tym, że "teraz leżę. Moje ciało leży w ładnym mieszkaniu, w wygodnym posłaniu." Nie. Przypuśćmy, że ktoś we śnie wałęsa się po ulicy lub stoi na wzgórzu. Więc przyjmuje, we śnie, przyjmuje... Każdy to robi, zajmuje się ciałem ze snu. Zapominamy o poprzednim ciele. To jest ignorancja. Ignorancja, im więcej wznosimy się z ignorancji do wiedzy, to jest życiowy sukces. A jeśli utrzymujemy się w ignorancji, sukcesu nie ma. To jest marnowanie życia. Nasz ruch świadomości Kṛṣṇy to wznoszenie się z ignorancji do wiedzy. Jest to tematem literatury wedyjskiej: wyzwolenie człowieka. Kṛṣṇa mówi w Bhagavad-gīcie o wielbicielach - nie dla wszystkich - teṣāṁ ahaṁ samuddhartā mṛtyu-saṁsāra-sāgarāt (BG 12.7) Inny werset:

teṣāṁ evānukampārtham

aham ajñāna-jaṁ tamaḥ

nāśayāmy ātma-bhāva-stho

jñāna-dīpena bhāsvatā

(BG 10.11)

Dla wyjątkowych, dla wielbicieli... On znajduje się w sercu każdego, ale pomaga wielbicielowi próbującemu zrozumieć Kṛṣṇę. Pomaga. Niewielbiciele, ich nie obchodzi... Są jak zwierzęta- jedzą, śpią, mają sex i bronią się. Nic ich nie obchodzi, ani zrozumienie Boga ani ich związek z Nim. Oni sądzą, że Boga nie ma, a Kṛṣṇa mówi także, "Tak, nie ma Boga. Śpij dalej." Dlatego potrzebna jest sat-saṅga. Ta sat-saṅga, satāṁ prasaṅgāt. Dzięki towarzystwu wielbiciela budzimy swą ciekawość o Bogu. Dlatego potrzebne są ośrodki. To, że otwieramy tyle ośrodków wcale nie jest zbędne. Nie. To dla korzyści ludzkiego społeczeństwa.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Bóstwo
(22-10-2017 14:47:38)
 
Re: Wedyjska Polska
(22-10-2017 00:20:34)
 
Re: Bieżące komentarze
(21-10-2017 23:35:23)
 
Re: Wzgórze Govardhan
(20-10-2017 17:51:11)
 
Re: Wedy a piekło.
(18-10-2017 13:10:17)
 
Re: Ochrona krów
(13-10-2017 19:27:03)
 
Re: Ubój rytualny
(11-10-2017 23:17:54)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
TAGI
Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project