Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada
dodał: admin    opublikowano: 2016-12-28    przeczytano: 2079
kategoria: Wykłady - A.C. Bhaktiwedanta Swami Prabhupada
podkategoria: Bóg
 
Powrót >>>     
 
Jugala-piriti: miłosne sprawy między Radhą i Kryszną
 



740724 - Lecture SB 01.02.20 - New York

Tak jak gopī, najlepsze wielbicielki, ich jedynym zadaniem jest zadowolenie Kṛṣṇy, to wszystko. Dlatego Caitanya Mahāprabhu polecił, ramyā kācid upāsanā vraja-vadhū-vargeṇa yā kalpitā (Caitanya-manjusa). Nie ma lepszej metody wielbienia od tej, którą stosują gopī. One o nic nie dbały. Niektóre z nich miały domowe obowiązki, któraś rozmawiała z mężem, inna pilnowała dzieci, jeszcze inne gotowały mleko. Gdy tylko Kṛṣṇa zagrał na flecie, gopi rzucały wszystko. "Dokąd idziecie?" Mąż, brat, ojciec pytał: "Dokąd idziesz?" "Nic mnie nie interesuje. Kṛṣṇa gra na flecie, o niczym innym nie wiem." To jest najwyższe oddanie.

Caitanya Mahāprabhu był tak ścisły, że kobieta nie mogła podejść blisko, by złożyć pokłony. Tylko z oddali. Caitanya Mahāprabhu był ścisły jako sannyasin. Oczywiście taka powinna być zasada, ale szczególnie w waszym kraju nie można tego ściśle przestrzegać. Przynajmniej należy być bardzo ostrożnym. Caitanya Mahāprabhu był tak ścisły, a wychwala miłość gopi do Kṛṣṇy. Miłość gopi nie jest zwykła. Jest transcendentalna. W przeciwnym razie Caitanya Mahaprabhu nie doceniałby jej. Jak Śukadeva Gosvāmī docenił kṛṣṇa-līlā? Kṛṣṇa-līlā to nie są zwykłe sprawy. To jest duchowe.

Dopóki ktoś nie jest mocno utwierdzony w bhakti-yodze, nie powinien próbować rozumieć, czym są rozrywki gopi z Kṛṣṇą. To będzie niebezpieczne. Narottama dāsa Ṭhākura mówi:

rūpa-raghunātha-pade hoibe ākuti

kabe hāma bujhabo se jugala-pīriti

(Lālasāmayī Prārthanā 4)

Jugala-pīriti: miłosne sprawy między Rādhą i Kṛṣṇą. Jugala oznacza para, a piriti to miłość. Narottama dāsa Ṭhākura, wzniosły ācārya, powiedział: "Kiedy to zrozumiem?" Nie mówi: "Zrozumiałem wszystko." To jest dobre. To jest vijñānaṁ, bhagavat-tattva-vijñānaṁ. Musimy być bardzo ostrożni, by dobrze zrozumieć tą naukę. Można ją zrozumieć dzięki łasce mistrza duchowego. Dlatego Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura mówi, yasya prasādād: najpierw zadowól mistrza duchowego. Potem próbuj zrozumieć. To jest wielka nauka.

tad viddhi praṇipātena

paripraśnena sevayā

upadekṣyanti te jñānaṁ

jñāninas tattva-darśinaḥ

(BG 4.34)

To jest proces. Najpierw podporządkuj się: "Panie, oddaję się tobie." "W porządku." "Ale już mi się to nie podoba." Co to znaczy? Co to za oddanie: "Już mi się to nie podoba?" To znaczy, że tam nie było podporządkowania. Podporządkowanie nie oznacza: "Teraz się podporządkowuję, a jak mnie nie zadowolisz, mnie i moich zmysłów, to odejdę." To nie jest oddanie. Bhaktivinoda Thakura podaje przykład oddania: pies. Bardzo dobry przykład. Pies oddaje się panu w pełni. Nawet jeśli pan go zabija, on nie protestuje. To jest przykład.

vaiṣṇava ṭhākura, tomāra kukkura

bhuliyā jānaha more

"Vaiṣṇava ṭhākura, mój szanowny mistrzu duchowy, jesteś najlepszy ze wszystkich Vaiṣṇavów. Przyjmij mnie za swojego psa." To jest podporządkowanie. Prawdziwe oddanie zaczyna się od:

mayy āsakta-manāḥ pārtha

yogaṁ yuñjan mad-āśrayaḥ

(BG 7.1)

Āśrayah. Āśraya loiyā bhaje kṛṣṇa tāre nāhi tyāje (Narottama dāsa Ṭhākura). Ten, kto wykonuje służbę oddania, przyjmuje schronienie u prawdziwego mistrza duchowego, Kṛṣṇa nigdy Go nie porzuci. Przyjmie go. Āśraya loiyā bhaje kṛṣṇa tāre nāhi tyāge āra saba more akaraṇa(?). Inni będą tylko marnowali swój czas, to wszystko. To jest bhagavad-bhakti-yoga. Ādau gurv-āśrayaṁ sad-dharma-pṛcchā, sādhu-mārga-anugamanam (Brs. 1.1.74).


Wersja oryginalna:




 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
             
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project