Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Aniruddha dasa
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 606
kategoria: Filozofia
podkategoria: Filozofia
 
Powrót >>>     
 
Przemoc w służbie oddania - cz. 5
 


Haridas Thakur był wiele razy poddany ciężkim próbom. Bito go na 22 placach targowych. Chociaż nie będąc wrogim wobec żadnej żywej istoty, to ludzie bywają tak niewdzięczni, że nawet sadhu ma wielu wrogów. Haridasa Thakura wychodząc zwycięsko z wielu testów unaocznił jednocześnie chwałę służbę oddania i harinama-sankirtana. Ukazując w pełni chwały swego wielbiciela Pan Caitanya zwykł codziennie odwiedzać Haridasa Thakurę w jego chatce w Jaganatha Puri.


Haridas Thakura był tak wielką zaawansowaną i pokorną osobą, że z uwagi na panujące społeczne zwyczaje w owych czasach uznał siebie za niezdolnego, by wejść do świątyni Pana Jaganatha. Śri Caitanya Mahaprabhu (Jaganath) osobiście odwiedzał Haridasa dostarczając mu wszystkiego czego potrzebował. Codziennie, po ukończeniu ceremonii mangala aratii odbywającej się w świątyni Pana Jagannath Pan Caitanya zwykł przychodzić do Haridasa Thakura i przynosił mu trochę prasadam od Bóstw. Haridasa Thakura jest sławny z powodu swojego zaangażowania w praktykę ciągłego intonowanie Maha mantry Hare Krsna. Każdego dnia wypowiadając 300 000 imion Boga stał się nama-acaryą harinama-sankirtana.


Haridas Thakur odszedł z tego świata intonując Mahamantrę Hare Krsna w obecności Śri Caitanya Mahaprabhu. Po śmierci Haridasa Pan Caitanya osobiście przeprowadził ceremonię pogrzebową i własnymi rękoma pochował go w piasku. W rozrywkach Pana Nityanandy doszło do niezwykłego zdarzenia. Bhaktowie z Bengalu co roku wyruszali w podróż do Jagannatha Puri, by zobaczyć Śri Caitanyę Mahaprabhu. W przedsięwzięciu tym przewodził jak zawsze Śivananda Sena, który szedł z żoną i dziećmi. Pewnego razu w drodze nastąpiło opóźnienie z powodu zatrzymania Sivanandy Seny przez poborcę myta (cła) na jednym z ghat (przejść przez rzekę) i Panu Nityanandzie nie zapewniono odpowiedniego miejsca


na rezydencję. Nityananda głodny rozgniewał się na Śivanandę Senę i kopnął go w miłosnym uniesieniu. Śivananda Sena czuł się bardzo wyróżniony taką aprobatą jego wysiłków w służbie Śri Nityanandzie Prabhu i Jego bhaktom. Śivananda Sena, niezmiernie zadowolony, że został pobłogosławionym kurzem z lotosowych stóp Nityanandy, szybko postarał się o rezydencję dla Pana w domu mleczarza, a potem powiedział: - Dzisiaj przyjąłeś mnie na Swego sługę i odpowiednio ukarałeś za obrazę, którą popełniłem. Mój drogi Panie, to ukaranie mnie jest Twoją bezprzyczynową łaską. Któż w trzech światach potrafi zrozumieć Twoją prawdziwą naturę?Pył z Twoich lotosowych stóp jest nieosiągalny nawet dla Pana Brahmy, a mimo to Twoje lotosowe stopy dotknęły mego nędznego ciała.Moje narodziny, moja rodzina i działania zostały dzisiaj uwieńczone sukcesem. Dzisiaj osiągnąłem spełnienie zasad religijnych, rozwój ekonomiczny, zaspokojenie zmysłów i ostatecznie służbę oddania dla Pana Krsny. Pan Nityananda gdy usłyszał te szczere wyznanie, szczęśliwy, objął Śivanandę Senę w wielkiej miłości. Jedną z charakterystycznych cech Śri Nityanandy Prabhu jest Jego przekorna natura. Gdy rozgniewa się i kopie kogoś, jest to w rzeczywistości dla dobra tej osoby, chociaż niektórzy mogą zostać wytrąceni z równowagi jak siostrzeniec Sivanandy Seny – Śrikanta Sena. W rzeczywistości Pan Nityanada chciał ukazać chwały swego bhakty za to, ze tak starannie dbal o potrzeby grupy. Przemoc zgodna z zasadami religijnymi i w miłosnej służbie oddania może wybić z trwałości nie rozumiejących tego tematu i ukazując zachowanie podobne młodemu chłopcu Śrikanta Seny, który niewątpliwie był wielkim bhaktą Pana Caitanyi i Pana Nityanandy. Bhakti yoga dostarcza tak wiele nektaru wystarczy spokojnie praktykować proces zgodnie z zaleceniem Acarya Śrila Prabhupady z determinacją oraz cierpliwością, a stopniowo zwiększająca się radość czerpana z wewnątrz siebie dostarczy nam wszelkiej satysfakcji. Czysty bhakata Śri Krsny nie jest niepokojony w żadnych okolicznościach lecz pogrąża się w oceanie cierpienia, nie mając możności pełnienia służby oddania dla Najwyższego Pana. Nie ma nic bardziej wzniosłego i czystego w tym świecie niż służba oddania lotosowym stopom Govindy. Bhakta pierwszej klasy taki jak Haridasa Thakura, pozbawiony dumy, nigdy nie jest poruszony, chociażby w maksymalnych nieszczęściach i pomimo najgorszych przeciwności losu. Bhagavad gita (6.22) potwierdza, że taki wielbiciel jest „zawsze zrównoważony, nawet w obliczu największych trudności. Stan ten jest prawdziwą wolnością od wszelkich nieszczęść wynikających z kontaktu z materią”. Pozornie rozpaczliwe położenie w służbie oddania może wydawać się niedoświadczonym za żałosne i przygnębiające warunki, ale zrealizowane czyste dusze doświadczają w tym ekstatycznych uczuć rozkoszując się samą służbą oddania. Prawdziwym nektarem służby oddania mogą delektować się wyłącznie osoby, które swoje życie zadedykowały lotosowym stopom Śri Krsny. Bhagavad – gita (12.13-14) w rozdziale odnoszącym się do służby oddania stwierdza: advestasarva-bhutanam maitrahkarunaeva ca nirmamonirahankarah sama-duhkha-sukhahksami santustahsatatam yogi yatatmadrdha-niścayah mayyarpita-mano-buddhir yo mad-bhaktahsa me priyah

Kto nie zazdrości nikomu i jest przyjacielem wszystkich żywych istot, kto nie uważa się za właściciela niczego i wolny jest od fałszywego ego, jednakim będąc wobec niedoli i szczęścia, kto jest tolerancyjny, zawsze zadowolony, opanowany i z determinacją pełni służbę oddania – z umysłem i inteligencją skupioną na Mnie – ten jest Mi bardzo drogi.

Kiedykolwiek wielbiciel jest w niedoli albo popada w jakieś kłopoty, zawsze przyjmuje to jako łaskę Pana. Myśli on: ’Z powodu moich przeszłych grzechów powinienem cierpieć o wiele bardziej niż cierpię obecnie. Tylko dzięki miłosierdziu Najwyższego Pana nie otrzymuję całej kary, na którą zasłużyłem. Dzięki łasce Najwyższej Osoby Boga została ona zmniejszona do minimum.’ Dlatego, pomimo wielu niepomyślnych okoliczności, jest on zawsze spokojny, cichy i cierpliwy. Wielbiciel jest zawsze dobry i uprzejmy dla wszystkich, nawet dla swoich wrogów. Nirmama oznacza, że wielbiciel nie przywiązuje wielkiej wagi do bólów i kłopotów związanych z ciałem, gdyż doskonale wie, że nie jest tym ciałem materialnym. Nie utożsamia się z ciałem, zatem wolny jest od fałszywego ego i jest zrównoważony zarówno w szczęściu, jak i niedoli. Jest tolerancyjny i zadowolony ze wszystkiego cokolwiek Najwyższy Pan przeznaczy dla niego. Nie ubiega się o rzeczy trudne do osiągnięcia. Dlatego jest zawsze radosny. Jest on w pełni doskonałym mistykiem, gdyż ściśle przestrzega instrukcji swojego mistrza duchowego, ponieważ jest zdeterminowany i kontroluje zmysły. Nie wpływają na niego fałszywe argumenty, gdyż nikt nie może odwieść go od służby oddania, którą pełni z wielką determinacją. Jest on w pełni świadomy tego, że Kryszna jest wiecznym Panem, więc nikt nie może go zaniepokoić. Wszystkie te cechy umożliwiają mu całkowite skupienie umysłu i inteligencji na Najwyższym Panu. Taki poziom służby oddania jest niewątpliwie czymś bardzo rzadkim, ale wielbiciel osiąga ten stan przez przestrzeganie zasad służby oddania. Najwyższy Pan mówi ponadto, że taki wielbiciel jest Mu bardzo drogi, gdyż Pan zawsze jest zadowolony ze wszystkich jego czynów spełnionych w pełnej świadomości Kryszny.

Hare Krsna!

c.d.n.

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project