Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Prabhavisnu Swami
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 825
kategoria: WYKŁADY MISTRZÓW
podkategoria: WYKŁADY MISTRZÓW
 
Powrót >>>     
 
Atrakcja do Kryszny na różne sposoby
 

Śrimad-Bhagavatam 3.33.18,19 Christchurch Temple- New Zealand

grhodyanam kusumitai ramyam bahv-amara-drumaih kujad-vihanga-mithunam gayan-matta-madhuvratam

,,Dziedziniec przed głównym budynkiem domostwa otoczony był pięknymi ogrodami, pełnymi słodkich, pachnących kwiatów i wieloma pięknymi i wysokimi drzewami wydającymi świeże owoce. Powab tych ogrodów polegał na tym, że na gałęziach drzew zatrzymywały się śpiewające ptaki i ich melodyjne głosy, jak również brzęczenie pszczół, czyniły całą atmosferę niezwykle przyjemną”.

yatra pravistam atmanam vibudhanucara jaguh vapyam utpala-gandhinyam kardamenopalalitam 

,,Kiedy do tego uroczego ogrodu wchodziła Devahuti, aby wykąpać się w sadzawce pełnej lotosowych kwiatów, towarzysze mieszkańców nieba, Gandarwowie, śpiewali o pełnym chwały życiu małżeńskim Kardamy. Jej wielki mąż, Kardama, zawsze chronił ją pod każdym względem”.

Te osoby Kardama i Devahuti, i inne osoby, które w rzeczywistości przebywały w towarzystwie Svayambhuvy Manu, były, można praktycznie powiedzieć najwznioślejszymi osobami we wszechświecie. W rzeczywistości były one tak wielkie, że Najwyższa Osoba Boga Sam pojawił się jako ich syn. W ten sposób wszystkie udogodnienia zostały im dane przez Najwyższą Osobę Boga. W podobny sposób teraz, choć jest Kali-yuga, bhaktowie ruchu świadomości Kryszny przestrzegają ściśle instrukcji śastr. Mogą wtedy stworzyć wspaniałe, Vaikunthom podobne sytuacje. Pan da im wszystkie bogactwa, które są im potrzebne, i zabierze wszelkie nieszczęścia i niepokoje z serca i umysłów bhaktów, którzy są przywiązani do Niego. 

Choć czasem Kryszna może wprawić bhaktę w zakłopotanie, jest to oczywiście takie duchowe zaniepokojenie. Tak jak np. gopi, gdy Kryszna opuścił je, czuły niepokój w rozdzieleniu. Ale nie było to tak jak zwykłe materialne zaniepokojenie. To materialne zaniepokojenie jest niskiego gatunku. Jest ono spowodowane wielkim egoizmem, z powodu frustracji, aby kontrolować materialną naturę, rodzi się z wielkiego pragnienia lamentowania. Są one symptomem materialnej świadomości. Taka osoba nie jest nigdy zadowolona. Prabhupada powiedział:,, Jeśli zawsze pragniesz mieć pieniądze- coraz więcej pieniędzy, coraz więcej pieniędzy, wtedy powiedzmy, że ktoś ci wszystko ukradnie i zaczynasz lamentować- ,,nie powinienem robić tego, nie powinienem robić tamtego”. To jest natura materialnego życia. Abhaktowie nigdy nie są zadowoleni. Zawsze albo lamentują za przeszłymi snami, albo marzą o przyszłości.

Bhaktivinod Thakur dał radę- ,,Zapomnij o czym śniłeś w przeszłości, o wszelkich marzeniach, które pojawią się w przyszłości, ale zawsze działaj na bieżąco”. To jest właśnie nazywane postępem. Jest to dobra rada. W rzeczywistości jest to nasz slogan. Jest to także slogan hipisów- oni mówią: ,,bądź tutaj teraz”. Jakieś 20 lat temu to był bardzo popularny slogan. W rzeczywistości on bardzo odpowiada świadomości Kryszny. Okres życia w tym ciele jest bardzo krótki. Powinniśmy przyjąć schronienie różnych czynności, które wykonujemy. Jeśli więc intonujemy nasze rundy, powinniśmy całkowicie skoncentrować się na tej dźwiękowej wibracji i zapomnieć o wszystkim innym. Jest tak wiele rzeczy, o których można myśleć. Należy odłożyć je na bok, gdy intonujemy swoje rundy. I podobnie gdy studiujemy Bhagavatam, powinniśmy skupić się na głównym temacie, a nie pozwalać, by nasz umysł wędrował tu i tam. Gdy wykonujemy różnego rodzaju służbę oddania, powinniśmy skoncentrować się na tym co robimy, a nie działać w hazardowy sposób; w lekceważący sposób. W ten sposób bhaktowie powinni być bardziej skoncentrowani na Krysznie. Będą w stanie otrzymać korzyści z różnych czynności oddania. Z intonowania, czytania, służenia itd. Jeśli przyjmiemy radę Bhaktivinody Thakura, będziemy usytuowani na Vaikuntha, miejscu gdzie nie ma niepokoju. Będziemy mieli stałą świadomość- świadomość Vrindavany. 

Prabhupada powiedział, że nie możesz dostać się do Vrindawan jedynie przez to, że kupisz bilet do Indii. Można oczywiście fizycznie udać się tam. Jeśli ktoś nie wejdzie w duchową świadomość, nie osiągnie nastroju służenia Krysznie, w rzeczywistości nie wejdzie do Vrindavan. Ale z drugiej strony jeśli inna osoba jest w kościele chrześcijańskim, jest w pełni zaabsorbowana w służbę oddania, jest ona wtedy we Vrindavan. Prabhupada powiedział, że te świątynie są Vaikunthami. Te duchowe miejsca są jak ambasady świata duchowego. Świat duchowy jest bardzo rozległy, a to jest materialny świat, a są tu ambasady świata duchowego. Np. udasz się do ambasady USA, znajdziesz się jak gdyby w Ameryce. Znajdziesz wszystkie parafenalia, wszyscy ludzie będą Amerykanami. Jest to jak gdyby przeniesienie Ameryki. Podobnie tutaj jest ambasada świata duchowego. Najwyższy Pan jest obecny tutaj, otaczany przez Swoich bhaktów, którzy są zaangażowani w gloryfikowanie Go, służenie Mu na różne sposoby. Nie ma różnicy między świątynią Hare Kryszna a Goloka Vrindavana. Jest to jedynie kwestia świadomości.

Nastrój karmitów jest taki, aby cieszyć się materialnymi czynnościami. Nie mogą docenić transcendentalnej atmosfery czy związków pomiędzy bhaktami, pomiędzy bhaktami a Panem. Tutaj jesteśmy szczęśliwi. Ruch sankirtanu jest na pełnych obrotach na całym świecie. Możemy wejść w ten nastrój bardzo entuzjastycznego rozprowadzania tego ruchu sankirtana. Jest to nastrój Pana Czaitanji, który gdziekolwiek się udał, robił ekstatyczny kirtan i zawsze pogrążał się w oceanie miłości do Boga. Jest to także nasza jedyna odpowiedzialność- Być ekstatycznie zaabsorbowanym intonowaniem Hare Kryszna i przyciąganiem innych, aby robili to samo. Oczywiście my to robimy. Robimy też wiele innych rzeczy. Ale ludzie są tak zdegradowani w obecnym czasie. Oni nie koniecznie muszą być przyciągnięci przez harinam. Jest to oczywiście jeden ze sposobów, na które ściągamy ludzi- robienie harinamów. Ale oczywiście rozprowadzamy książki, ponieważ wiele osób lubi czytać książki i jest filozoficznie nastawionych. Gdy wezmą książkę, mogą zostać przekonani. Mogą spróbować procesu. Ale inni, którzy nie są skłonni, aby dużo czytać- każdy lubi jeść, dlatego mamy wspaniałe restauracje i uczty niedzielne, które w ten sposób przyciągają ludzi. Inni zostają przyciągnięci przez inne rzeczy- muzykę rock’n’rollową /także mamy/, Hare Kryszna Bhajan Band, aby skorzystać z tego przywiązania ludzi do tego w świadomości Kryszny. Inni mogą być przyciągnięci przez wspaniałe obrazy Kryszny, wspaniałe formy Bóstw. Inni mogą lubić święta, festiwale. Jest to taka radosna okazja. Lubią chodzić do powszechnie uczęszczanych miejsc, parków. Mamy Hare Kryszna festiwale, Ratha- yatra, inne rzeczy. 

Możemy zobaczyć, jak bardzo ludzie stają się przyciągnięci do Kryszny na różne sposoby. Inni są zupełnie przykryci, więc próbujemy wziąć od nich jakieś lakszmi, aby rozszerzać świadomość Kryszny, i w ten sposób oni też osiągają jakąś korzyść, ponieważ poświęcają coś dla Kryszny. W ten sposób bhakta pracuje bardzo ciężko cały czas, 24 godziny na dobę, aby być świadomym Kryszny i rozprowadzać świadomość Kryszny. Jeśli ktoś to robi, staje się w pełni zadowolonym w sercu. Jest stwierdzone w Bhagavatam: /Bhag 1.2.6/ sa vai pumsam paro dharmo yato bhaktir adhoksaje ahaituky apratihata yayatma suprasidati,,Najwyższym zajęciem /dharmą/ dla całej ludzkości jest to które prowadzi do osiągnięcia miłosnej służby oddania dla transcendentalnego Pana. Taka służba oddania musi być nieprzerwana i nie motywowana, wtedy tylko bowiem może ona całkowicie zadowolić jaźń”. Jeśli wykonujemy służbę oddania w sporadyczny sposób, / zeszłego wieczoru słuchaliśmy o służeniu w niestały sposób/, czasem takie entuzjastyczne służenie, a czasem w letargu, to może być takie jak wykonywanie innej służby, taka nieciągła służba oddania. Z tego powodu nie można być zadowolonym. Należy przerwać to niestałe służenie Krysznie. Należy pozbyć się wszelkich niepotrzebnych czynności, niepotrzebnych rozmów niepotrzebnych pragnień. Należy wykorzenić wszystkie te rzeczy. Wyrzucić te rzeczy do śmietnika, utrzymywać umysł w pełni utwierdzony, ciągle w służbie oddania. Niemotywowana- to znaczy, że nie należy wykonywać służby oddania z nastawieniem, że otrzyma się coś dla siebie, jakąś korzyść.

Kapiladeva wyjaśnia, że są różne rodzaje bhaktów i są w różny sposób pod wpływem sił natury materialnej. Niektórzy bhaktowie są pod wpływem ignorancji, niektórzy pod wpływem pasji, niektórzy- dobroci. Inni są czystymi bhaktami. Jakie są symptomy? Symptomem osoby, która jest pod wpływem ignorancji jest to, że chce ona osiągnąć jakąś korzyść ze służby oddania. Ta korzyść jest różna w zależności od sił natury materialnej. Osoba w ignorancji ma wiele desygnatów- chce być samotna, myśli, że jest wielkim bhaktą. W rzeczywistości nie myśli ona zbyt wiele o innych bhaktach. Z powodu służby staje się ona dumna, czasami zła, czasami zazdrosna. W ten sposób ma ona mentalność separatysty. Prabhupada powiedział, że można szanować takiego bhaktę, ale nie należy pozostawać w zbyt bliskim towarzystwie. Osoba, która jest pod wpływem pasji, czyni duży wysiłek, aby osiągnąć różnego rodzaju materialne ułatwienia. Chce ona być sławna, potężna czy bogata dzięki temu, że wykonuje służbę oddania. Także ona jest separatystą i należy być bardzo uważnym, gdy przebywa się w jej towarzystwie. Jednak osoba, która jest w sile dobroci, ona jest także motywowana, ale jej motywacją jest to, aby uczynić duchowy postęp. Z tego powodu bardzo ściśle przestrzega ona zasad i przepisów. Ma ona osobiste pragnienia. To nie jest czyste oddanie. Ale lepiej być w sile dobroci i robić wysiłek, aby osiągnąć postęp duchowy, gdyż stopniowo oczyścimy się i osiągniemy vasudeva-sattva. Vasudeva-sattva oznacza siła ,,czystej dobroci”- to jest właśnie cecha Vasudevy. Bhakta, który jest na tej platformie, nie dba o własne osobiste dobre samopoczucie. Nie dba nawet o właściwe jedzenie czy swoje duchowe zaawansowanie. On po prostu dba o to, aby zadowolić Krysznę. Jeśli Krysznę boli głowa…

Kiedyś Krysznę bolała głowa i różni bhaktowie zbliżali się do Kryszny i nie chcieli dać kurzu ze swoich stóp, ponieważ Kryszna chciał kurz z ich stóp. Kryszna poprosił o kurz ze stóp Swoich bhaktów. Argumentowali oni: ,,Jeśli damy kurz ze swych stóp, pójdziemy do piekła, ponieważ jest to wielka obraza”. Ale gopi nie dbały o to, co im się przydarzy. Wiedziały, że Krysznę boli głowa i po prostu należy Go wyleczyć. Jest to mentalność czystego bhakty. On nie dba o to, co się stanie. Ma on pełne zaufanie, że Kryszna będzie się nim opiekował w każdym wypadku. On po prostu zadowala Krysznę, robi coś dla Kryszny. Jest to cel jego życia. Jest to sposób w jaki możemy osiągnąć radość i zadowolenie w życiu. W ten sposób należy próbować osiągnąć nie motywowaną platformę, aby jedyną motywacją było ,,to dla Kryszny”. To także jest motywacja, ale jest to motywacja, dzięki której Kryszna jest zadowolony. Nie ma tu motywacji, ponieważ nie ma tu osobistej motywacji dla siebie. W ten sposób każdy powinien zrobić wysiłek, aby wykorzenić niepotrzebne rzeczy i skupić swój umysł całkowicie na Krysznie. 

Przeczytamy odrobinę dalej o wykorzenieniu niepotrzebnych rzeczy. To się nazywa anartha-nivrtti, czyli wyrzucanie materialnych nieczystości. Anartha, te nieczystości, mogą być zakwalifikowane do czterech rodzajów. Te, które wynikają z poprzednich grzesznych czynności, wyrastające z obraz przeciw służbie oddania, wyrastające z oddania, które jest doskonale wykonywane. Anartha wynikające z poprzednich grzesznych czynności dzielą się na 5 typów /kleśa/- ignorancja, fałszywe ego, przywiązanie, nienawiść, skłonność do zła. Anartha, które wynikają z poprzednich pobożnych czynności- ktoś może zapytać jakie to są? Jest to skłonność do otrzymywania rezultatów z pobożnego działania. Zadowolenie w sattva-gunie albo mukti. Bhakta powinien być bardzo ostrożny z powodu tego zadowalania zmysłów w satva-gunie. Można być bardzo łatwo przyciągniętym przez tego rodzaju czynności. Te anartha, które wyrastają z obraz przeciwko służbie oddania, odnoszą się do tych, które wyrastają z nama-aparadha. Można je zlikwidować przez ciągłe intonowanie świętych imion. Można je wykorzenić także przez recytację pewnych stotr. Tym można zlikwidować efekty seva-aparadha. Ale jednocześnie gdy ktoś myśli, że może być uratowany przez wykonywanie tych czynności, które neutralizują te seva-aparadha, jego seva-aparadha staną się nama-aparadha. Te anartha przeszkodzą jego postępowi duchowemu.

 Jeśli myślimy, że popełniamy tak wiele rodzajów seva-aparadha i neutralizujemy je poprzez służbę oddania, to jest to obraza przeciw intonowaniu świętego imienia Pana. Nawet zgodnie z śastrami jeśli ktoś popełnia grzeszny czyn z myślą o tym, że osiągnie prayaścitta /prayaścitta oznacza odpuszczenie grzechów, wykonanie jakiś pokut, aby grzechy zostały odpuszczone/, to efekty jego grzechów nie zostają zniszczone, ale będą zwiększały się. Jeśli nama-aparadha zostaną popełnione w nieświadomy sposób, co będzie tego rezultatem? Brak postępu. Wtedy jedynym lekarstwem na to jest ciągłe intonowanie Hare Kryszna. Dzięki tej stałości można osiągnąć/…/ i stopniowo te obrazy zostaną zlikwidowane. Nawet jeśli będą popełniane w świadomy sposób. Należy uważnie zanalizować jakie są problemy i wyleczyć je.

Pierwszą obrazą jest nie okazanie szacunku vaisznavie. Jest to sadhu-ninda- krytykowanie bhaktów. Słowo ninda oznacza ,,uraza,złość”. Jeśli ktoś zostaje obrażony w ten sposób, powinien zostać przeproszony, należy się skłonić przed nim i powiedzieć, że ma się niską mentalność. W ten sposób ta osoba powinna złożyć pokłon, modlić się do niego i szanować go. Jeśli ten vaisznava nie jest zadowolony, to ta osoba powinna być gotowa, aby spełnić każde jego życzenie. A jeśli ta obraza jest tak wielka, że gniew vaisznavy nie znika, z tego powodu można udać się do piekła. Należy porzucić wszystko i ciągle intonować nama-sankirtana. Dzięki ciągłemu nama-kirtanowi ta osoba może być wyzwolona z tej obrazy. Jeśli jednak ktoś myśli, że dzięki intonowaniu świętego imienia może zostać wyzwolony z tej obrazy, to jest on znów winny tej obrazy. To polega na tym, że jeśli ktoś nie może zadowolić tego krytykowanego vaisznavy, wtedy w końcu /jest to ostateczność/ może on osiągnąć wyzwolenie od tej obrazy dzięki intonowaniu świętego imienia. Ale jeśli ktoś od razu zacznie przyjmować schronienie świętego imienia bez pragnienia zadowolenia tego vaisznavy, czy bez próby osiągnięcia wybaczenia, jest to następna obraza. Należy robić wszystko, aby zadowolić bhaktę, który został obrażony. Ostatecznie jeśli nie można tego zrobić, można przyjąć schronienie imion. Ale też nie należy mieć takiej mentalności, aby myśleć, że obraza sadhu-ninda działa jedynie przeciw vaisznavie, który jest w pełni upełnomocniony przez wszystkie cechy wspomniane w pismach świętych, takie jak tolerancja, miłosierdzie, łaskawość dla wszystkich żywych istot. Dlatego nie należy minimalizować swoich obraz przez wskazywanie wad w tym bhakcie. Pisma święte mówią, że nawet jeśli jakaś osoba ma bardzo zły charakter, jest ona oszustem czy nie zachowuje się właściwie, taka osoba przyjmuje schronienie Pana i powinna być uważana za sadhu. 

Wszyscy bhaktowie, którzy poprzednio mieli jakieś wady, jeśli przyjmują schronienie w Panu są uważani są za sadhu. Jest to bardzo ważne. Nie powinniśmy myśleć: ,,Jesteśmy takimi starymi bhaktami, a to jest taki młody bhakta”, i źle traktować taką osobę, możemy uwolnić się od tego i Kryszna pomoże. Nie. Każdy bhakta musi być bardzo uważny, w jaki sposób postępuje z innymi bhaktami. Jeśli popełniamy jakąś obrazę wobec vaisznavy i nie będzie on zły, dlatego że ma wzniosłe cechy, obrażający powinien upaść przed tym bhaktą i prosić, żeby mu wybaczył- w tym celu, aby się oczyścić. 

Chociaż vaisznava może wybaczyć, kurz z jego lotosowych stóp nie wybacza tego. To spowoduje owoce, które otrzyma ta osoba. Inni vaisznavowie mogą być prości z natury. Jeśli ktoś popełnia obrazę wobec nich, są oni bardzo wyrozumiali. Nie są zaniepokojeni i nie wpadają w gniew, ale z tego powodu, że taka mentalność jest w naszym umyśle, to mimo wszystko reakcja się pojawia. Niekiedy nie można w żaden sposób okazać odpowiedniego uznania dla ograniczonej i bezprzyczynowej łaski potężnych, pełnych spontaniczności, najbardziej wzniosłych z maha-bhagavatów, w rozdzielaniu przez nich łaski./Ten fragment Svami czyta z śastr/. Np. Jada Bharata, mimo iż został zmuszony do niesienia palankinu króla Rahugany i stał się obiektem jego szorstkich słów, obdarzył go swą łaską. W podobny sposób król/…/ okazał swą łaskę Daityom, którzy zwykli przybywać do niego i zadawać mu gwałt. W ten sposób okazał swą łaskę Madhaiowi Pan Nityananda, mimo iż Madhai zranił ciało Pana Nityanandy. Obraza guru-avaidhya, czyli 3 aparadha, może być traktowana w ten sam sposób jak 1 aparadha.

Pyt:. Jeśli jakiś wielbiciel popełnia obrazę względem innego wielbiciela, i ten drugi wielbiciel nie wybacza mu, wydaje się, że jest to sprzeczne z etykietą vaisznava w tym sensie, że wielbiciele powinni być bardzo wyrozumiali. W jaki sposób możemy ocenić mentalność tego wielbiciela? 

Odp:. On także będzie cierpiał reakcje za to co uczynił, ponieważ zwykle jest to wynikiem dumy czy czegoś takiego. Wielbiciel powinien być bardzo wyrozumiały i nie powinien być siedliskiem uraz czy żali. Powinien utrzymywać swe serce czystym, aby przez nie był przyciągnięty Kryszna, ponieważ Kryszna nie jest przyciągany do kogoś, kto jest pełen złości, kto jest nadęty, dumny lub zazdrosny.

Pyt:. O sytuację w rodzinie jak zachować się w przypadku nieporozumień?

Odp:. Czy chodzi o bhaktów w danej sytuacji, czy tych, którzy są na zewnątrz tej sytuacji ?

Pyt:.Chodzi o oba rodzaje bhaktów.

Odp:. Z pewnością jest to nieszczęśliwa sytuacja. Wynika ona z braku świadomości Kryszny, zbyt wielkiego przywiązania do ciała. Związki między grihastami czy ich wzajemne relacje są bardzo bliskie, bardzo osobiste w tym sensie, że spędzają oni ze sobą dużo czasu. Tak więc w sposób naturalny- mam tu na myśli, że w świecie materialnym mamy tak dużo defektów, tak wiele wad- do tego stopnia, że te wady w sposób wyraźny mogą stać się widoczne, jak gdyby patrzyło się na nie przez okulary. Wymaga to olbrzymiej cierpliwości i wyrozumiałości oraz tolerancji, współczucia. Tak więc z pewnością jest to okazja do rozwinięcia tych cech. Aby je rozwinąć, trzeba skorzystać z tej szansy, Trzeba na nią spojrzeć jako na pewnego rodzaju okazję, jako na wyzwanie rzucone w celu przezwyciężenia czyichś własnych cech. To jest tak, jak w sytuacji, gdzie wielbiciel musi się spotykać z jakimiś przeciwnościami i kłopotami. My przyjmujemy je jako zesłane przez Boga, jako aranżacje Kryszny. Po prostu musimy się wtedy bardziej podporządkować Krysznie, aby przejść przez te trudności. To samo odnosi się do tego rodzaju kłopotów, które można spotkać w grihasta-aśramie. Ostatecznie można dojść do zrozumienia, że jedynym wyjściem jest pełna świadomość Kryszny i pełne zaabsorbowanie służbą dla Kryszny. Tak więc tego typu sytuacje są pewnego rodzaju bodźcem dla pełnego podporządkowania się Krysznie.

Pyt:. Jak radzić sobie z kłopotami grihasta-aśramu?

Odp:. Wystarczy troszkę pomieszkać oddzielnie, ochłodzić sytuację, spróbować przebywać w trochę innym towarzystwie.Kiedyś Śrila Prabhupada powiedział, że system dotyczący rodziny w Indiach wygląda w ten sposób, że żona i mąż nie przebywają razem cały czas. Kobieta mieszka w jednej części domu, mężczyzna w innej. W ten sposób kobiety miały towarzystwo kobiet, a mężczyźni towarzystwo mężczyzn. I od czasu do czasu żona spędzała czas z mężem. I to w dalszym ciągu ma miejsce w większej części rodzin w Indiach. W ten sposób nie ma tam takiego napięcia jak w zachodnim typie rodziny. Po prostu mąż i żona mają kilkoro dzieci, kilkoro krzyczących i wrzeszczących dzieci, i cały czas są w napięciu. W większych rodzinach te problemy po prostu jakby się rozmazywały. Jest wiele kobiet z których jedne pomagają drugim, pomagają w wychowaniu dzieci, w ten sposób nie wytwarza się napięcie. Mężczyźni nie muszą bezpośrednio angażować się w tego rodzaju czynności. Mają więc szansę na wykonanie innych czynności. W każdym razie jest to lepsza sytuacja do rozwoju życia duchowego. Tak więc nie mamy bezpośredniego doświadczenia z dużymi rodzinami tutaj na Zachodzie. Ale mamy to doświadczenie tutaj w świątyni, która jest taką jakby wielką rodziną. Dlatego mężczyźni powinni szukać bardziej swego towarzystwa i służyć Krysznie i w ten sposób zyskiwać coraz większy spokój. Kiedy robi się zbyt wiele w grihasta-aśramie, sytuacja staje się zbyt groźna. Wtedy grihastowie udają się do aśramu brahmaczarinów żony udają się do aśramu brahmaczarinek. Następuje coś w rodzaju małej zmiany, czy raczej odmiany. Śrila Prabhupada powiedział ,,Mężczyźni są dobrzy, kobiety są dobre, ale kiedy zaczynają się mieszać między sobą, wtedy zaczyna być źle”. Jest to oczywiście pewnego rodzaju ogólna zasada, niektóre małżeństwa są bardzo świadome Kryszny. To jest najlepsza rada, jakiej mógłbym udzielić. Przypomniał mi się w związku z tym przypadek bhakty, który jest prezydentem świątyni w Kalkucie. Wybudował sobie dom w Mayapur i tam mieszka żona. On mieszka w Kalkucie, a na weekendy zwykł udawać się do Mayapur, aby zobaczyć się ze swoją żoną i dziećmi. Śrila Prabhupada powiedział, że to jest bardzo dobre. Zupełnie idealny obraz grihasty.
 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project