Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: THE STAR OF MYSORE
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 1328
kategoria: Prasa
podkategoria: Prasa
 
Powrót >>>     
 
Ramatanka – monety Śri Ramy
 
W większości tradycyjnych domów Hindusów znajdują się monety – jako relikwie w ich pokojach do pudży. Zazwyczaj przekazywane z pokolenia na pokolenie. Monety te, wykonane ze srebra lub z miedzi, są czczone z użyciem pasty sandałowej, turmeriku, kumkumy i kwiatów. Po latach, skorupa zbierająca się po obu stronach nie pozwala rozpoznać symboli i portretów. Gdyby je należycie wyczyścić, w większości przypadków wyjaśniłoby się dlaczego nazywamy je Ramatanka lub Ramatanki, specjalne żetony z portretami Śri Ramy, Sity i Hanumana. Hindusi oddawali hołd Ramie przez minione tysiąclecia, od kiedy poeta Valmiki napisał swój wielki epos Ramayana. Setki wykształconych ludzi komponowało w sanskrycie i innych językach indyjskich poezję, sztuki, teksty prozaiczne i komentarze, opierając się na dziejach Ramy. W ten sposób tą interesującą opowieść przekazywało się i powtarzało w Indiach i poza nimi przez ubiegłe 2000 lat. W ten sposób pozostaje wiernym źródłem przekazu historii o dharmie, jak długo będą trwać słońce i księżyc. Kompozytorzy, pravacanakarowie, i artyści ludowi przekazali opowieść o Ramie wielu niepiśmiennym ludziom. Budowniczowie świątyń, rzeźbiarze i malarze stworzyli setki świątyń, rzeźb i obrazów Śri Ramy. Recytowana historia Śri Ramy przekroczyła Ocean Indyjski, wpływając na codzienne życie i kulturę mieszkańców Jawy, Cejlonu, Tajlandii, Kambodży, Bali, Borneo i innych krajów. Do dziś imieniem koronacyjnym króla Tajlandii jest Śri Rama. Królowie dawnych Indii nie pozostawali w tyle w składaniu hołdu Śri Ramie. 

Według różnych przekazów, wybierali mennictwo jako środek ukazania swojego szacunku dla Śri Ramy. Takie monety, noszące Śri Ramę z jednej strony, są ogólnie określane jako Ramatanka lub Ramatanki. Monety te wybijano z rozmaitych metali, jak złoto, srebro, mosiądz, brąz i miedź. Z upływem czasu monety złote stały się rzadkie, ustępując miejsca srebrnym i miedzianym, a w najbardziej tradycyjnych domach srebrne Ramatanki były obiektem czci. Chociaż historycy przypuszczają, że Ramatanki emitowano od bardzo dawna, najstarsze odkryte złote Ramatanki należą do XII – wiecznych emisji Vigraharadży, króla z dynastii Ćauhana z Adźmeru, panującego od 1153 r. Te złote monety mają po jednej stronie stojąca postać Śri Ramy i napis „Śri Rama” w piśmie nagari. Thakkura Peru, mincmistrz Allaudina Khildżi napisał książkę o mennictwie „Dravya Pariksza ”. 

Autor opisuje złote Ramatanki nazywając je Sita-Rami, które zwykle nosiły portrety Sity i Ramy. Następnie podaje, że złote Ramatanki zawierające ponad 83% [złota] i ważące 9 gramów każda, są trzymane w domach, gdyż uważane są za przynoszące szczęście. Królowie z dynastii Hoysala, panujący w Dvarasamudrze (Halebid) także emitowali kilka typów Ramatanka. Królowie Vidźajanagaru byli wielkimi orędownikami kultury hinduistycznej i niemal wszystkie hinduistyczne bóstwa sportretowano na ich złotych, srebrnych i miedzianych monetach. Król Tirumalaraya z Vidźajanagaru emitował złote monety zwane Varaha. Te monety przedstawiają na awersie siedzących Ramę i Sitę a obok w pozie wyrażającej szacunek stojącego Lakszmanę, trzymającego łuk na prawym ramieniu. Akbar był jednym tolerancyjnych królów dynastii mogulskiej. Przyciągany i zafascynowany historią Ramayany, Akbar wyemitował złote monety w stylu Ramatanka. Stały się popularne jako monety typu Rama-Sita. Awers tych monet przedstawia stojącego Śri Ramę z łukiem na prawym ramieniu, z Sitą po prawej stronie i napisem w piśmie nagari Rama-Sita. 

Z powodu rządów muzułmańskich, Śri Rama wyrósł na Boga w pełnym tego słowa znaczeniu, razem z Sitą i Hanumanem. Dla tego Boga zbudowano wiele świątyń, a także liczne rzeźby Śri Rama-Sita-Hanuman zaczęły ozdabiać świątynie. Istotny stał się także kult Hanumana, a jego samego niezależnie przedstawiano na monetach Vidźajanagaru. Rozwój dał świątyniom powód do emisji srebrnych monet Śri-Rama-Sita-Hanuman, nie jako oficjalnych środków płatniczych, tylko świątynnych żetonów, rozprowadzanych wśród wiernych przy specjalnych okazjach. Spowodowało to standaryzację Ramatanek , które zaczęły przedstawiać stojacego Śri Ramę z Sitą i Lakszmanem, oraz siedzącego w pozie szacunku Hanumana, w scenie Śri Rama Pattabhiszeka lub koronacji. 

Te Ramatanka - żetony świątynne zainspirowały inne świątynie do emisji monet z sziwą, Wisznu, Durga, Kryszną, Narasimhą, Szaradą (?), i.t.d. Teraz wszystkie liczące się świątynie wydają żetony świątynne naśladujące Ramatanki. W północnych Indiach są liczne i dość popularne medale i żetony z okazji Dipavali. Zainspirowane tradycją Ramatanki, tradycyjne rodziny z klasy średniej, zamawiają takie monety, zrobione ze srebra, ze Śri Rama-Sita z jednej strony, a drugą noszącą ich imię i rozdają je przyjaciołom i krewnym z okazji takich jak sześćdziesiąte urodziny. W ten sposób ludzie szukają okazji do złożenia hołdu i okazania szacunku Śri Ramie, powszechnie szanowanemu jako Maryada Puruszottama. Te żetony rozprzestrzeniają ideały dla których Śri Rama, Sita, Lakszmana i Hanuman znosili niewygody i trudzili się w dawnych czasach. Vigraharadża IV, władca Adźmeru w l. 1152 – 1165Alla-ud-din Khildżi, władca Sułtanatu Delhijskiego w l. 1296 – 1316Dynastia Hoysala – panowała na terytorium Karnataki, w okresie ok. 950 – 1343 r.Tirumalaraya, władca Vidźajanagaru w l. 1565 - 1572 

Źródło: „THE STAR OF MYSORE” nr 12 XI 2005

Tłumaczenie: Bolito
 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
Re: Stało się… Watykan oficjalnie dopuszcza błogosławienie par jednopłciowych
(18-12-2023 20:31:21)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project