Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej       

Hare Kryszna

ISKCON

uniwersalna duchowość

rozwój duchowy

bhakti-joga

joga

Bóg

religia

mantra

reinkarnacja

Kriszna

Krishna

Rama

Hare

Kryszna

hinduizm

krysznowcy

karma

Indie

Gaura

India

wyznawcy Kryszny

Międzynarodowe Towarzystwo Świadomości Kryszny

Bhagavad-Gita

Śrimad Bhagavatam

Festiwal Indii

Woodstock

Pokojowa Wioska Kryszny

vaisnava

waisznawa

waisznawizm

wajsznawa

wajsznawizm

religie wschodu

filozofia wschodu

duchowość

astrologia wedyjska

jyotish

przepisy wegetariańskie

kuchnia wegetariańska

joga

dezinformacja ruchów katolickich

serwis

portal

astrologia wedyjska

taniec indyjski

kalendarz księżycowy

muzyka indyjska

dharma

ayurweda

ayurveda

książki Prabhupada

nama-hatta

mantry

przepisy wegetariańskie

świątynia

festiwal

sekta

sekty

 
 
 
 
 
 
 
logowanie
rejestracja
regulamin strony
 
 
 
 
   Autor: Małgorzata Śreniawska
dodał: admin    opublikowano: 2016-09-14    przeczytano: 1012
kategoria: Ayurweda
podkategoria: Zdrowie i joga
 
Powrót >>>     
 
Ayurveda przeciwko rasizmowi
 

Każdy inny, wszyscy równi

Rasizm zapisał się czarna kartą w historii XX wieku. Jego konsekwencje jeszcze dziś odbijają  się echem w niektórych miejscach na Ziemi. Jest to bynajmniej dziwne, iż ideologia tak płytka i oparta na fałszywych założeniach, wciąż jeszcze znajduje swoich zwolenników.  Osobie rozsądnej i choćby tylko odrobinę uduchowionej nieprawdopodobnym wydaje się ocenianie inteligencji na podstawie koloru skóry czy przynależności do określonej rasy.

Ludzkość podała już wiele kontrargumentów tej teorii, Ayurveda jest gotowa dodać swój. Jest szczególny i zaskakujący, gdyż bazuje (jak na ironię!) na różnicach pomiędzy ludźmi i to właśnie tych odnoszących się między innymi do koloru skóry.  Nie ma to jednak nic wspólnego z rasizmem, gdyż  typy psychofizyczne: Kapha. Pitta i Vata  są reprezentowane  wewnątrz każdej rasy i na każdym obszarze.

Kiedy mówimy, że ktoś ma ciemną karnację, rozumiemy przez to, iż jest ona ciemniejsza niż karnacja osób w jego otoczeniu. Karnacja najbardziej  opalonego Norwega i tak jest o kilka tonów jaśniejsza niż jasnoskórego Afrykańczyka. Osobie ze Skandynawii wszyscy mieszkańcy Indii mogą wydawać się prawie identyczni, i odwrotnie. Jednak własnych rodaków będzie jej bardzo łatwo odróżnić od siebie, biorąc pod uwagę powiedzmy odcień skóry czy oczu, rodzaj włosów, wielkość ust, itp. Dlatego też przy próbach rozpoznania swojej prakriti powinniśmy porównywać się z osobami tej samej rasy, zamieszkującymi ten sam obszar geograficzny  oraz z krewnymi.  Przyjrzyjmy się, co tak naprawdę może powiedzieć nam kolor skóry.

Z natury będąc doszą zimną, Vata nie jest w stanie zgromadzić wystarczającej ilości ciepła do ogrzania ciała, dlatego  osoby tego typu  mają słabe krążenie i chłodną w dotyku skórę. Wyróżniają się zazwyczaj ciemną karnacją, szybko się opalają, a ich skóra nie ma skłonności do poparzeń słonecznych. Pitta mają jasną karnację, często różowawą czy lekko miedzianą.  Dobre krążenie sprawia, że ich skóra jest ciepła, jednak osoby te często cierpią na  nadciśnienie. Zanim się opalą, nabawią się piegów. Powinny uważać na słonce, gdyż może działać na nie alergizująco. Kapha lubią słońce i udaje im się uzyskać ładną opaleniznę, jeśli będą opalać się w umiarkowany sposób. Ich skóra jest chłodna , ale nie zimna. Mogą mieć kilka piegów, lecz nie tak dużo jak Pitta.

            Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o kolor oczu. Trochę trudniej użyć ayurvedyjskich  kryteriów w przypadku ras, gdzie dominuje pewien określony kolor,  jak na przykład u Skandynawów- niebieski lub u Azjatów-brązowy, a łatwiej u Europejczyków, gdzie występują wszystkie kolory oczu. Jednak tak jak poprzednio, wprawny obserwator dostrzeże różnice.

            Typowymi kolorami oczu Vata są szary, fioletowawy, niebieskawy czasem też ciemnoczekoladowy.  Osoby o oczach różniących się nieco od siebie kolorami prawdopodobnie są typami Vata.  Jeśli oczy wydają się zbyt małe w stosunku do całej twarzy, są zbyt blisko lub zbyt daleko od siebie,  wydają się być pozbawione blasku, to również wskazuje na Vata.  Oczy Pitta są średniej wielkości,  zielone, jasnoniebieskie lub czerwonawe.  Patrząc w nie mamy wrażenie, że świecą jak płomienie i emituja energię we wszystkich kierunkach. Czasem mają czerwonawe otoczki, co daje efekt „spalania wzrokiem”. Wszystko to z powodu „ognistej” natury Pitta. Oczy Kapha vedyjska poezja porównuje do płatków lotosu, gdyż są duże i łagodne, chłodne i wilgotne. W większości przypadków jasnobrązowe, piwne, czasem niebieskie.

            Postrzeganie różnic pomiędzy między ludźmi, choćby tych zewnętrznych, wynikających z  prakriti, nie  powinno być okazją do tworzenia destruktywnych teorii lecz do wyrażenia podziwu dla Natury za bogactwo form tego świata. Tak właśnie powinniśmy rozumieć antyrasistowskie przesłanie Ayurvedy.

 

Małgorzata Śreniawska

 
Powrót >>>     
Udostępnij:
   
 
  komentarzy: 0     0   0  
 
Aby dodawać komentarz do artykułu musisz być zalogowany.
zaloguj.
 
 
 
OSTATNIE NA FORUM
Zwierzęta pobożne i grzeszne
(23-04-2024 21:19:56)
 
Re: Indradyumna Swami
(27-03-2024 13:32:32)
 
KUPIĘ Śrimad Bhagavatam, Canta 01-07
(23-02-2024 13:12:45)
 
Re: Przemyslenia na temat Harinama Sankirtana
(31-01-2024 19:22:28)
 
Nie jesteśmy wegetarianami ani nie-wegetarianami
(19-01-2024 18:59:38)
 
Re: Świeckie Państwo?
(20-12-2023 21:38:05)
 
Vanaprastha
(19-12-2023 21:41:53)
 
 
LINKI
 
 
 
 
 
 
 
TAGI
Święte Imię   Kryszna Katha   Varnaśrama   Filozofia   Kryszna   Mahatma das   Krishna Kshetra Swami   Prawo karmy   Polityka   Monarchia   Homoseksualizm   Kobiety   Astrologia   Chrześcijaństwo   Aborcja   Trivikrama Swami   Prabhupada  
 
Copyright © 2016. All Rights Reserved.  Created by Future Project