Lecture on BG 2.1-5 -- Germany, June 16, 1974 To była rozmowa pomiędzy Arjuną i Kryszną na polu bitewnym Kuruksetra. Jej temat dotyczył tego, że pomimo ogłoszenia bitwy, kiedy Arjuna się zorientował że "Po drugiej stronie znajdują się moi krewni", jak mógł ich zabić? Kryszna stwierdził, że "Każdy musi wykonywać przypisane obowiązki bez rozważania osobistych za i przeciw." Zgodnie z cywilizacją Wedyjską, istnieje podział na 4 grupy społeczne. Ten podział jest naturalny i obecny w każdej części świata. Można go porównać do naszego ciała, w którym rozróżniamy głowę, ręce, brzuch i nogi. Podobnie, w społeczeństwie musi istnieć klasa ludzi, która będzie stanowić mózg, inna która będzie je chronić od zagrożeń, jeszcze inna będąca ekspertami w produkcji zbóż, mleka i w zakresie ochrony krów. Ostatnia grupa ludzi, ta niewykształcona, która ani nie jest w stanie zapewnić ochrony społeczeństwa, ani wytworzyć zbóż, ani zająć się opieką nad krowami, to siudrowie: jeżeli weźmiemy pod uwagę ciało, to nie możemy pominąć głowy, rąk, brzucha lub kończyn. Tak więc Arjuna należał do klasy ludzi odpowiedzialnych za bezpieczeństwo społeczeństwa. Zatem kiedy odmówił walki, Kryszna poinstruował go: "twoim obowiązkiem jest walczyć". Zasadniczo, zabijanie jest surowo potępiane, ale w obliczu zagrożenia wroga nie jest uważane za grzech. Przeciwne wojska na bitwie pod Kuruksetrą stały się najeźdzcą strony Arjuny. Tak wyglądało przygotowanie do Bhagavad-gity. Prawdziwym jej celem jest jednak oświecenie Arjuny w tematach duchowych. Oznacza ono przede wszystkim wiedzę na temat ducha. Jeśli nie wiemy czym jest duch, jakie może być nasze duchowe zrozumienie? Ludzie na ogół za bardzo zajęci są cielesną koncepcją. To jest nazywane materializmem. Jeśli jednak zrozumiemy czym jest duch i działamy zgodnie z taką wiedzą, to jest nazywane duchowością. Arjuna wahał się walczyć z przeciwną stroną ponieważ był z nią spokrewniony. Kryszna przeprowadził z Arjuną przyjacielską rozmowę. Dlatego, gdy Arjuna zauważył, że taki nastrój nie sprzyjał rozwiązaniu jego dylematów, stał się uczniem Kryszny. Podporządkował się Mu: "sisyas te 'ham sadhi mam prapannam" (BG 2.7): "Mój drogi Kryszno, jak dotąd rozmawiamy jako przyjaciele. Ale teraz staję się Twoim uczniem. Poucz mnie łaskawie. Dlatego, od tego momentu, Kryszna naucza Arjunę jak następuje: "sri-bhagavan uvaca." Tu jest powiedziane... Kto mówi do Arjuny? Autor Bhagavad-gity. Bhagavad-Gita została wygłoszona przez Krysznę. To była rozmowa pomiędzy Kryszną i Arjuną i została zapisana przez Vyasadevę. Później ukazała się w postaci książki. Tak jak my rozmawiamy, jest to nagrywane, a później publikowane jako książka. Dlatego w Bhagavad-gicie jest zwrot: "bhagavan uvaca." Vyasadeva zapisuje. Nie twierdzi on, że "ja mówię." Orzeka, bhagavan uvaca- "I Najwyższa Osoba Boga powiedział."
http://vanipedia.org/wiki/PL/Prabhupada_0230_-_Zgodnie_Z_Cywilizacja_Wedyjska,_Istnieje_Podzia%C5%82_Na_Cztery_Grupy_Spoleczne
|